Το crowdfunding ανθεί και ένα σωρό καλλιτεχνικά και επιχειρηματικά project έχουν πετύχει χάρη στην συμμετοχή και τη βοήθεια του κόσμου που πιστεύει σε αυτά. Από την Πέμπτη 10 Απριλίου και κάθε μήνα ένα τέτοιο crowdfunding event θα διοργανώνεται στη Θεσσαλονίκη για να στηρίξει ανθρώπους που κάνουν δημιουργικά πράγματα. Σε κάθε τομέα. Η πρωτοτυπία του είναι ο τρόπος που διοργανώνεται, offline, με τους συμμετέχοντες να τρώνε και να πίνουν και να παρουσιάζουν ζωντανά τις προτάσεις τους και μετά με ψηφοφορία θα βγαίνει κάθε φορά ο «νικητής». Η Αργυρώ Μπαράτα και η Νίκη Βουίμτα που έφεραν στην Ελλάδα τον αμερικάνικο θεσμό του FEAST μας λύνουν τις απορίες.

Πώς συναντήθηκαν οι δρόμοι σας;
Ν.Β.: Με την Αργυρώ γνωριστήκαμε επαγγελματικά όταν με προσέλαβε ως βοηθό παραγωγής του Sani Festival του οποίου ήταν Διευθύντρια Παραγωγής. Έξι μήνες στενής συνεργασίας και καθημερινής επαφής ήταν αρκετοί για να μας φέρουν κοντά. Από τότε είμαστε πολύ καλές φίλες.
ΑΡ. ΜΠ.: Αφού την «έτρεξα» για ένα ολόκληρο καλοκαίρι και συνέχισε να μου μιλάει, ήταν καλό σημάδι για την αρχή μιας φιλίας. Πέρα όμως από την πλάκα, όταν ανακάλυψα την πρωτοβουλία του Detroit Soup σε μια έκθεση στο Βερολίνο, με τον πρώτο άνθρωπο που τη συζήτησα για να την εφαρμόσουμε στη Θεσσαλονίκη, ήταν η Νίκη. Οι προβληματισμοί μας είναι κοινοί για πολλά θέματα και ήταν μια ωραία ευκαιρία για να δουλέψουμε δημιουργικά ξανά παρέα.

027_F-2

Δώστε μου μια εικόνα από το μενού αυτού του ιδιαίτερου δείπνου.
ΑΡ. ΜΠ.:  Την Πέμπτη 10 Απριλίου θα μαζευτούμε σε έναν εξαιρετικό χώρο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, το Apodec. Εκεί όσοι αποφασίσουν να συμμετάσχουν στο FEAST εκείνο το βράδυ, θα κάνουν από μια δωρεά 10€ και θα δικαιούνται από μια ψήφο. Θα παρουσιάσουμε πέντε ιδέες που αναζητούν μικροχρηματοδότηση. Πιο συγκεκριμένα, θα έχουμε μια ομάδα που οργανώνει θεματικές ξεναγήσεις, μία θεατρική ομάδα, ένα επιχειρηματικό σχέδιο, μία σχεδιάστρια μόδας και μία αστική δράση αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος. Αφού παρουσιαστούν τα project που διεκδικούν τη χρηματοδότηση, θα ανοίξει η κάλπη και ο κόσμος, κανονικά σε ψηφοδέλτιο, θα βάζει σταυρό στο project που επιθυμεί να πάρει τα χρήματα που θα έχουν συγκεντρωθεί στην είσοδο. Όποιος μαζέψει τις περισσότερους ψήφους, κερδίζει. Και επειδή στην όλη διαδικασία θέλουμε να περάσουμε όμορφα και να έχει ο κόσμος την ευκαιρία να συζητήσει και να γνωριστεί μεταξύ του, θα υπάρχει φαγητό και κρασί, ως ανταπόδοση για τη δωρεά που προσέφερε.

Από τις ΗΠΑ στην Θεσσαλονίκη. Αντιμετωπίσατε δυσκολίες σε αυτή την μεταφορά;
Ν.Β.: Όχι ιδιαίτερα. Επικοινωνήσαμε με δύο αντίστοιχες πρωτοβουλίες στην Αμερική και μας ενθάρρυναν αμέσως να το ξεκινήσουμε. Μας έδωσαν την άδεια τους να χρησιμοποιήσουμε το όνομα τους αλλά και πολύτιμες συμβουλές.
ΑΡ. ΜΠ.: Έτσι ακριβώς, όχι απλά δεν μας δυσκόλευσαν αλλά μας ενθάρρυναν για να συμβάλλουμε και εμείς από την πλευρά μας για την ανάπτυξη των συμμετοχικών δείπνων ως μέσω χρηματοδότησης δημιουργικών project σε παγκόσμιο επίπεδο. Στο Sunday Soup Network ανήκουν πλέον 91 αντίστοιχες πρωτοβουλίες σε εννιά χώρες. Και με εμάς 92.

Γιατί Θεσσαλονίκη και όχι Αθήνα;
Ν.Β.: Προφανώς γιατί ζούμε στη Θεσσαλονίκη. Στόχος μας είναι πάντως, αφού δοκιμαστεί στη Θεσσαλονίκη, το FEAST να κατηφορίσει και στην Αθήνα αλλά και σε μικρότερες πόλεις της Ελλάδας που έχουν δημιουργικό δυναμικό.

Ποιές είναι οι αντιδράσεις του κοινού λίγες μέρες πριν το Open Call στης 10 Απριλίου στο apoDec ;
Ν.Β.: Είμαστε ενθουσιασμένες με την ανταπόκριση που είχε το FEAST. Πέρα από την προφανή δημοτικότητα που απέκτησε σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα στα social media, έχουμε λάβει πάρα πολλά ενθουσιώδη προσωπικά μηνύματα, από ανθρώπους που αναγνώρισαν τη δυναμική που είδαμε και εμείς στο FEAST.
ΑΡ. ΜΠ.: Ήταν συνειδητή απόφασή μας να μην ακολουθήσουμε μια επιθετική στρατηγική στην επικοινωνία του FEAST, ώστε να μπορέσουμε να αντιληφθούμε τη δυναμική του. Δεν έχουμε χορηγούς επικοινωνίας, δεν στείλαμε ούτε ένα δελτίο Τύπου. Απλά επικοινωνήσαμε την ιδέα μας μέσω facebook και στον προσωπικό μας κύκλο. Από την πρώτη ημέρα μόνο ευχές και θετική ενέργεια έχουμε λάβει. Μάλιστα, μπήκαμε μαζί με την Νίκη σε ένα καφέ τις προάλλες και μια γνωστή μας, μας προσφώνησε… ήρθε το FEAST!

Τι γεύση θέλετε να αφήσει αυτό το φεστιβάλ;
N.B. Σίγουρα μια γεύση την οποία ο κόσμος θα ζητά ξανά!
Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι ο κόσμος να περάσει όμορφα και να νιώσει ότι ο χρόνος του αλλά και η δωρεά του αξιοποιήθηκαν σωστά. Από την άλλη το ίδιο θέλουμε και τις ομάδες που θα παρουσιάσουν τα projects τους. Να περάσουν και οι ίδιοι όμορφα και να δουν το FEAST ως ένα αποτελεσματικό μέσο ανάδειξης της δουλειάς τους.

Πώς επιλέγονται τα Project που διαγωνίζονται;
ΑΡ. ΜΠ. Έχουμε θέσει τρία βασικά κριτήρια και προσπαθούμε να επιλέγουμε με βάση αυτά. Δημιουργικότητα και πρωτοτυπία, δηλαδή αναζητούμε πρωτότυπα projects που να αναπτύσσονται στη Θεσσαλονίκη. Μας ενδιαφέρει επίσης η διασύνδεση με την τοπική κοινωνία. Θέλουμε οι δημιουργοί να ανταποδίδουν με τη δράση τους κοινωνικό μέρισμα στην πόλη και τους πολίτες που τους υποστήριξαν. Και τέλος όλες οι ιδέες εκτιμώνται πάντα σε σχέση με τη βιωσιμότητά τους στην αγορά, την προοπτική να υλοποιηθούν και την ικανότητα των δημιουργών να τις φέρουν εις πέρας.

Πόσα Project περίπου έχουν χρηματοδοτηθεί μέχρι τώρα από το Feast; Θυμάστε κάποια που σας έκαναν εντύπωση;
ΑΡ. ΜΠ.: Σύμφωνα με το Sunday Soup Network έχουν χρηματοδοτηθεί 232 προτάσεις. Προσωπικά, μια από τις αγαπημένες μου ήταν στο FEAST Μπρούκλυν, αν θυμάμαι καλά. Μαζεύτηκαν οι ένοικοι ενός κτιρίου, οι οποίοι ήθελαν να φτιάξουν ένα λαχανόκηπο στον ακάλυπτο της πολυκατοικίας τους και ως ανταπόδοση για την υποστήριξη υποσχέθηκαν να στέλνουν το 1/3 της παραγωγής τους σε έναν τοπικό οργανισμό που μαγειρεύει για τους άπορους. Μακάρι και στην Ελλάδα να καταφέρουμε ένα τέτοιο επίπεδο συνεννόησης και αλληλεγγύης με τον γείτονα στις πολυκατοικίες μας.

Το έδαφος της Ελλάδας είναι γόνιμο για δημιουργία;
ΑΡ. ΜΠ.: Παρά τις νέες οικονομικές συνθήκες, που για όλους είναι αντίξοες, το δημιουργικό κεφάλαιο της χώρας θεωρώ πως αντιδρά με τρομερή εξωστρέφεια. Η έλλειψη κρατικών επιχορηγήσεων και η μείωση των χρηματικών χορηγιών, δυστυχώς έχει ακυρώσει την ανάπτυξη διαφόρων συγκεκριμένων project ή δυσχεραίνει τη λειτουργία οργανισμών, έχει ενεργοποιήσει όμως την σκέψη, το συναίσθημα και την ευρηματικότητα σε ευρύτερη κλίμακα. Η Θεσσαλονίκη συγκεκριμένα ζει μέρες πρωτοφανούς δημιουργικότητας τα τελευταία χρόνια. Ομάδες και καλλιτεχνικά στούντιο ξεπηδούν σε διάφορες γωνίες της πόλης. Συνέργειες με δράσεις αστικού ακτιβισμού σε σχολεία και γηροκομεία, gueriila εκθέσεις σε αναπάντεχους χώρους είναι στο καθημερινό ημερολόγιο. Ήμασταν λάγνοι των μετακλήσεων από το εξωτερικό και παραμερίσαμε την τοπική δημιουργική κοινότητα. Νομίζω πως αυτό πλέον αλλάζει και το ενδιαφέρον του κοινού μετατοπίζεται στους τοπικούς δημιουργούς, των οποίων το έργο και αρέσει και εμπνέει. Γιατί στο τέλος, ο κόσμος είναι αυτός που αναδεικνύει το έργο των δημιουργών.

Κάποιο μήνυμα ή βλέψεις για το μέλλον του Feast;
ΑΡ. ΜΠ.: Το FEAST Thessaloniki δεν είναι ένα πυροτέχνημα που θα σβήσει με την πρώτη του εκδήλωση. Αυτό είναι απλά η αρχή.

965979_617494945001931_1593952454_o

FEAST Thessaloniki #1

Πέμπτη 10 Απριλίου 2014, στις 20:30, apoDec, PROJECT EXPERIENCES, Στρ. Σφέτσου 3, Θεσσαλονίκη

 Facebook

Κείμενο: Vanity Photo Mind