Ο Δημήτρης είναι ο πιο ζεν άνθρωπος που έχω γνωρίσει και δεν κάνει καμιά πνευματική άσκηση για αυτό. Έτσι είναι από τα γεννοφάσκια του, γαλήνιος και πειθαρχημένος. Στα πράγματα που αγαπά, αφοσιώνεται με μια προσήλωση σχεδόν ευλαβική. Και επειδή τα Χερουβείμ τα έχει όλα με το μέρος του, η μουσική του έχει κάτι απόκοσμο και μαγικό, ίσως γιατί δεν υπάρχει τρόπος να την αποκωδικοποιήσεις και αφήνεσαι σ’ αυτή την άλλη πραγματικότητα. Είναι Κρητικός και πέρα από καλό λάδι ξέρει από καλή τσικουδιά, κάνει επιτυχημένες αλχημείες ποτών. Στο ζάχαρη και αλάτι στην Εξάρχεια φτιάχνει κοκτέιλ που σου λένε ιστορίες με την πρώτη γουλιά και στην παράσταση Μένγκελε έχει επιμεληθεί με έμπνευση την μουσική. Όμως η ηλεκτρονική μουσική είναι η μεγάλη του αγάπη και χρόνια τώρα γράφει μουσική και ξεσηκώνει του βόρειους σε Βερολίνο και Σουηδία, αφήνοντας να φανεί σε όλο του το μεγαλείο τι μπορεί να κάνει ένας Κρητικός όταν έχει κέφια.

Aiora Manos Dimitris 02

Tι είναι η μουσική για σένα;
Η μουσική είναι έκφραση, συναισθήματα, όλα . Η αλήθεια είναι ότι ξεκίνησα μόνος μου με πολύ επιμονή. Αργότερα έκανα και κάποια μαθήματα και από εκεί και πέρα νομίζω τα πράγματα με βρήκαν, αν μπορώ να το πω έτσι. Στάθηκα κάπως τυχερός σε συνεργασίες και σε κινήσεις που έκανα στο παρελθόν κυρίως στο εξωτερικό. Λόγω γνωριμιών που είχα και κάποιες προσκλήσεις που μου δόθηκαν από ωραίους ανθρώπους και μουσικούς.

Γιατί ηλεκτρονική μουσική;
Άκουγα ηλεκτρονική από μικρός, είχα κόλλημα με την ηλεκτρονική μουσική. Άκουγα και ακούω ακόμη τα πάντα, αλλά το ηλεκτρονικό στοιχείο είναι κάτι που με εξιτάρει πάρα πολύ στην εξέλιξη του ήχου και της μουσικής, Εφόσον υπάρχει ηλεκτρισμός και ρεύμα στην ατμόσφαιρα, καλό είναι να υπάρχει και στα αυτιά μας. Ασχολούμαι γύρω στα 10 χρόνια με αυτό.

Τι επιρροές είχες;
Άκουγα μόνο ambient τότε, και λίγο lounge. Αλλά η ambient ήταν αυτή που μου τράβηξε περισσότερο το ενδιαφέρον να ασχοληθώ.

Οι συνεργασίες στο εξωτερικό, πώς προέκυψαν;
Προέκυψαν μαγικά όπως όλα τα ωραία πράγματα στη ζωή. Χωρίς προσπάθεια. Έχω κάνει κάποια πράγματα στο Βερολίνο και στη Σουηδία και τώρα θα εμφανιστώ στην Κολονία. Τώρα αρχίζει το πράγμα να κυλάει καλύτερα και στο εξωτερικό, λόγω πια και της δουλειάς που έχω κάνει. Γράφω και dance μουσική, οπότε βοηθάει στο να με καλέσουν σε ένα live και ο κόσμος να διασκεδάσει και να χορέψει. τα φεστιβάλ που εμφανίζομαι δεν μπορείς να πεις ότι κάνω live, παρουσίαση είναι. Το live θέλει πάρα πολλή δουλειά και θέλει και άλλους ανθρώπους. Εγώ είμαι μόνος μου σε αυτό και τα κάνω όλα μόνος μου. Και αυτοί που λένε ότι παίζουν live, δεν παίζουν live. Είναι στην ουσία μία αναπαραγωγή με κάποια controllers. Σίγουρα δεν ακούς το ίδιο κομμάτι που θα άκουγες στο άλμπουμ, αλλά το έχει πειράξει ή το πειράζει εκείνη τη στιγμή. To live είναι να παίζεις τα πάντα εκείνη τη στιγμή.

Aiora Manos Dimitris 03 Aiora Manos Dimitris 04

Πώς είναι η εμπειρία να παίζεις για κόσμο; 
Η εμπειρία είναι φανταστική, γιατί στα φεστιβάλ που έχω παίξει , επειδή γίνονται καλοκαίρι και γίνονται σε πάρκο  ή σε δάσος τεράστιο με πάρα πολύ κόσμο, μέχρι και 2000 άτομα. Και υπάρχει μια έντονη εξωστρέφεια. Είναι μοναδικό συναίσθημα να τους έχεις όλους από κάτω, και να καταφέρνεις να τους κάνεις να περνούν καλά να χαμογελούν και να διασκεδάζουν. Πολλές διαφορετικές εικόνες. Ο κόσμος χορεύει, ξαπλώνει, ξεκουράζεται κοιμάται, ξεφεύγει, αφήνεται. Στην ουσία νιώθεις ότι όλοι το ευχαριστιούνται εκείνη τη στιγμή και αυτοί η ευτυχία πολλαπλασιασμένη έρχεται σε σένα. Τα μεγάλα φεστιβάλ γίνονται σε εξωτερικούς χώρους. Συγκεκριμένα στο Βερολίνο ήταν σε ένα δάσος, μέσα στη φύση. Δεν υπήρχε τίποτα άλλο, μόνο ένας αεροδιάδρομος εκεί κοντά. Η μουσική ακούγεται πολύ ιδιαίτερα σε τέτοιους χώρους και διαχέεται και είναι σαν να ήμουν σχεδόν έξω από τον χώρο και τον χρόνο.

Γιατί επιλέγεις να παίζεις στο εξωτερικό και όχι στην Ελλάδα;
Οι εταιρεία με την οποία συνεργάζομαι είναι ελληνική, η οποία θέλει μεν να απευθύνεται και στο ελληνικό κοινό, αλλά καλώς ή κακώς η αγορά βρίσκεται έξω όχι στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα έχει σβήσει τα τελευταία χρόνια, η βιομηχανία. Αν εξαιρέσεις, βέβαια, εταιρείες μεγάλες όπως η blick που ασχολούνται με την ηλεκτρονική μουσική, οι άλλες εταιρίες δεν διαθέτουν όραμα. Η αγορά είναι έξω, αλλά και το κοινό. Εδώ ακούμε ηλεκτρονική απλά δεν εκφραζόμαστε όπως στο εξωτερικό.

Δηλαδή στην Ελλάδα πώς αντιμετωπίζουμε την ηλεκτρονική μουσική;
Το feedback είναι διαφορετικό στην Ελλάδα και η συγκεκριμένη σκηνή λειτουργεί κάπως με target groups, δηλαδή πρέπει να χτίσεις και μια ομάδα γύρω από τη μουσική σου. Για να είσαι ο τύπος που θα παίζει μουσική κάθε εβδομάδα κάπου. Για να το κάνεις αυτό και να περνάς καλά και να βγάζεις και λεφτά από αυτό θα πρέπει να ασχοληθείς και μόνος σου με το να προμοτάρεις τον ίδιο σου τον εαυτό. Αυτό είναι κάτι που δεν είμαι διατεθειμένος να κάνω. Όχι από έπαρση, αλλά γιατί με απροσανατολίζει από τη μουσική μου.

Aiora Manos Dimitris 07

Το μέλλον πώς το σκέφτεσαι;
Στο μέλλον θα ήθελα να ασχοληθώ πάρα πολύ με κινηματογράφο, να γράψω μουσική .Βρίσκω την εμπειρία συναρπαστική. Από μικρός ήταν κάτι που το ήθελα. Ήρθε το θέατρο πρώτο. Είναι πολύ ενδιαφέρον και έχει κοινά σημεία αλλά δεν είναι και πολύ κοντά. Μου αρέσει ο κινηματογράφος γιατί είναι κάτι που μένει. Δηλαδή κάνεις κάτι και μένει, μπορεί να το ξανακούσεις. Το θέατρο, το παίρνει μαζί του και μένει εκεί. Όποιος το είδε, το είδε. Βέβαια, η μουσική πάντα μένει, δεν εξατμίζεται.

Τα έχεις καταφέρει στον κινηματογράφο;
Στον ελληνικό κινηματογράφο κάποια πράγματα μου αρέσουν πάρα πολύ και κάποια άλλα καθόλου, είναι λίγο ωμά. Υπάρχει μία περίπτωση να κάνω κάτι κινηματογραφικά αλλά είναι πολύ μακριά από Ελλάδα, στο Λάος. Με αφορμή ένα release κάνουμε στο τέλος του Φεβρουαρίου με κάλεσε να συνεργαστούμε σε κάτι κινηματογραφικό που κάνει τώρα στο Λάος. Βοηθάει και το τι κάνει ο καθένας και βοηθάει το δίκτυο που χτίζει ο καθένας σε παγκόσμιο επίπεδο. Να φανταστείς άνθρωποι που λίγα χρόνια άκουγα φανατικά, τώρα μιλάμε φιλικά για μουσική κτλ. Ανταλλάζουμε ιδέες και γενικά συζητάμε για τα δικά μας κοινά σχέδια τι θα κάνουμε στο μέλλον. Και αυτό είναι σούπερ δεν το συζητάω.

Aiora Manos Dimitris 05 Aiora Manos Dimitris 06

Για πες μου για την παράσταση “Μένγκελε” που έγραψες την μουσική.
Πέρσι είχα κάνει του καρχαρίες του Θανάση Τριαρίδη. Φέτος ήρθε ο Μένγκελε. Διαβάζω το κείμενο, εμπνέομαι όμως και από τους ανθρώπους, την πλοκή, τη σχέση έτσι όπως εξελίσσεται, όλα παθαίνουν πλοκή και μετά γίνονται μουσική

Πώς ένιωσες όταν είδες την παράσταση;
Φυσικά μου άρεσε όμως είναι μαγικό βασικά το συναίσθημα αυτό γιατί βλέπεις πόσο πιο βολικό είναι να κάθεσαι σπίτι και να γράφεις μουσική, να την ακούνε οι φίλοι σου και είναι πολύ διαφορετικό να δουλεύεις με μία ομάδα ανθρώπων, είναι άλλη η αγωνία αλλά και διαφορετικό το μοίρασμα.

Η Κρήτη έχει επηρεάσει τη μουσική σου;
Παλαιότερα έβαζα Κρήτη στη μουσική μου και τώρα βάζω κάποια στοιχεία. Μπορεί να ταιριάζουνε στο τοπίο, δεν ξέρω, όμως αν κλέβω ιδέες εμπνέομαι. Μου αρέσουν συγκεκριμένα πράγματα, ειδικά από τη μουσική της Κρήτης, ακουστικά πράγματα που τα θεωρώ αριστουργήματα και δεν είναι τυχαίο ότι έχουν βραβευτεί σε πολλά φεστιβάλ του εξωτερικού. Από αυτά, ναι, έχω επηρεαστεί, αλλά σε καμία περίπτωση δεν προσπαθώ να κάνω κάτι αντίστοιχο. Απλά ίσως να με επηρεάζουν υποσυνείδητα. Η μουσική είναι για μένα ο τρόπος έκφρασής μου, αλλά θεωρώ πως και ο τρόπος σκέψης είναι ένα είδος δημιουργίας και είναι κάτι που μου λείπει πολλές φορές στο περιβάλλον στο οποίο κινούμαι. Νομίζω ότι η Τέχνη πρέπει να είναι στη ζωή μας στην καθημερινότητα μας. Οι τρόποι με τους οποίους εκφραζόμαστε, συνεννοούμαστε ή ερχόμαστε σε επαφή με τον άλλον είναι μια μορφή τέχνης.

Γιατί επέλεξες να ζήσεις στην Αθήνα και όχι στην Κρήτη;
Ήμουνα στην Κρήτη, μετά σπούδασα στη Θεσσαλονίκη έργα υποδομής, αλλά οραματίστηκα ότι δεν θα μπορούσα να κάνω αυτή τη δουλειά. Γύρισα στην Κρήτη πιο ώριμος, αλλά χωρίς να έχω στο κεφάλι μου τι θα ήθελα να κάνω. Πήγα για ένα χρόνο στη Σουηδία, αλήτεψα και έφτιαξα μουσική με ένα φίλο μου, τον Τόμας. Δεν βρήκα δουλειά στη Σουηδία, δεν είναι και εύκολο το κλίμα για μας τους Έλληνες εκεί, έτσι γύρισα στην Ελλάδα, στην Αθήνα. Θα μπορούσα να μείνω στο εξωτερικό, αλλά όχι για καιρό. Μικρός ονειρευόμουν να γίνω νομάς και να τριγυρνάω από τόπο σε τόπο, αλλά τώρα μου έχει περάσει και τριγυρνάω με το μυαλό μου.

Ζεις από τη δουλειά σου σαν μουσικός;
Ζω και από τις δύο δουλειές μου, αν ήμουν μόνο μουσικός δεν θα τα έβγαζα πέρα, τουλάχιστον όχι ακόμα. Είναι περίεργα τα πράγματα, βλέπω και από κοντινούς μου ανθρώπους που είναι στο χώρο της Τέχνης ότι δυσκολεύονται. Αυτή η δύσκολη κατάσταση δημιουργεί μία κοινωνική κατάθλιψη, από την άλλη, αν λίγο ταρακουνηθείς και πεις δεν θα μπω σε αυτό το τριπάκι ανοίγουν παράθυρα δημιουργικότητας και συνεργασίας. Είναι κάπως περίεργη η συνθήκη στην αγορά αν πεις ότι είμαι ένας καλλιτέχνης, αφοσιώνομαι 100% στην τέχνη μου  και πρέπει να ζήσω από αυτή. Θέλει υπερπροσπάθεια για να καταφέρεις να κρατηθείς ψυχολογικά αλλά και πρακτικά.

Aiora Manos Dimitris 10 Aiora Manos Dimitris 09 Aiora Manos Dimitris 08

Η παράσταση Μένγκελε στην οποία γράφει τη μουσική ο Δημήτρης Γιακουμάκης παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 9.00 το βράδυ, στο Faust. Μπορείτε να ακούσετε τη μουσική του Δημήτρη Γιακουμάκη στο soundcloud με το όνομα Αiora Manos Dimitris.

Κείμενο: Τζούλη Αγοράκη

Φωτογραφίες: Αλέξανδρος Ακρίβος