Σε ένα νεοκλασικό της οικογένειας τους στον Άγιο Παντελεήμονα η Μελιτίνη κι Ζέττα Νικολογιάννη περνάνε το μεγαλύτερο μέρος της μέρας τους ανάμεσα σε πατρόν, τόπια υφασμάτων, κουμπιά, σχέδια και όλα εκείνα τα μηχανήματα που μετατρέπουν ένα ύφασμα σε ρούχο. Μετά από 30 χρόνια εμπειρίας στην ένδυση, συνεχίζουν να σχεδιάζουν και να παράγουν ρούχα πιστές στην βασική ιδέα του να είναι το ρούχο άνετο, φιλικό και κατάλληλο για όλες τις περιστάσεις.

Μ: Φτιάξαμε τα πρώτα κομμάτια με τον πρώην άντρα μου. Ήταν μια ιδέα που έγινε πραγματικότητα πριν από 30 χρόνια. Εκείνος τότε έφτιαχνε ρούχα για το εξωτερικό, φασόν, είχε πελάτες στην Γαλλία, στη Γερμανία και σε άλλες χώρες. Δειλά-δειλά, λοιπόν, ξεκινήσαμε και κάναμε και τα δικά μας. Εγώ τότε πηγαινοερχόμουν για σπουδές στη Γαλλία και θυμάμαι με είχε εμπνεύσει πολύ ο ρουχισμός των κλοσάρ. Φοράγανε τα ρούχα τους το ένα πάνω στο άλλο και είχανε πολύ ωραίους χρωματισμούς. Τους έβλεπα στο μετρό στο Παρίσι και οι συνδυασμοί των χρωμάτων μου φαίνονταν καταπληκτικά φτιαγμένοι. Φορούσαν δε πέντε – έξι ρούχα, φυσικά από ανάγκη οι άνθρωποι. Εμάς, λοιπόν η σειρά μας βασίζεται σε αυτό. Τα ρούχα φορεμένα το ένα πάνω στο άλλο. Δεν αλλάζουμε δηλαδή τα υλικά χειμώνα – καλοκαίρι δουλεύουμε βαμβάκι και λινό. Συνεχίσαμε δυναμικά με εξαγωγές στην Ευρώπη, χονδρική εδώ και παράλληλα ανοίξαμε το μαγαζί μας στο ωραιότερο σημείο της Πλάκας. Το αγαπημένο μας στέκι για 28 χρόνια! Όμως δεν μας «έφταναν» αυτά και ανοίξαμε ένα κατάστημα στον εμπορικότερο δρόμο της Βιέννης.

_MG_9997 _MG_9994 _MG_9992 _MG_9989 _MG_9949 _MG_9940 _MG_9939 copy _MG_9932

Ζ: Στην Βιέννη το εγχείρημα ήταν τολμηρό. Εποχή προ ΟΝΕ: Σελήνια, δραχμές, εκτελωνισμοί και λοιπά. Τα ρούχα όμως άρεσαν πολύ στους Αυστριακούς. Η δουλειά πήγε καλά, τα καταφέραμε. Το βασικό πρόβλημα όμως ήταν ότι έσπασε την οικογένεια. Είχαμε μόλις παντρευτεί και δεν ήταν καθόλου εύκολο πράγμα αυτό το η μισή οικογένεια εδώ κι η μισή εκεί, οπότε επιστρέψαμε.

Ζ: Βασικός στόχος των ρούχων μας είναι να είναι λιτά και άνετα, εξού και το όνομά μας που είναι σήμερα B-Loose. «Έσo λυμένος δηλαδή». Το Loose έρχεται από το λύομαι. Θέλουμε όποιος τα φοράει να αισθάνεται άνετος μέσα στα ρούχα του και να μπορεί να ανταποκριθεί σε ότι και να κάνει.

Μ: Έχουμε 25 χρόνια τα ίδια πατρόν. Τα πιστεύουμε πολύ και θεωρούμε ότι τα ρούχα είναι σαν τον καλό και πιστό φίλο. Δηλαδή, αυτό που θέλω να πω είναι ότι δεν τον αλλάζεις εύκολα τον φίλο. Άμα βολευτείς σε ένα παντελόνι, σε ένα πουκάμισο δεν χρειάζεται να αλλάζεις. Έτσι το βλέπουμε, πάμε λίγο αντίθετα στην μόδα όσον αφορά τα σχέδια.

Ζ: Ναι, αυτό που κάνουμε είναι ότι αλλάζουμε υφάσματα, γιακάδες, κουμπιά και λοιπά. Τα υφάσματα είναι το σημαντικότερο κομμάτι της δουλειάς μας. Βασική μας επιλογή είναι να δουλεύουμε με Έλληνες υφαντουργούς (οι οποίοι ναι, υπάρχουν ακόμα) και όσο μπορούμε τους στηρίζουμε και μας στηρίζουν και αυτοί όσο μπορούν.

Μ: Από χρονιά σε χρονιά αλλάζουμε τα υφάσματα μας. Το ποιοτικό μας στάνταρ είναι όμως πάντα το ίδιο, δεν θέλουμε και δεν μπορούμε να κάνουμε και εκπτώσεις στην ποιότητα.

Ζ: Η αλήθεια είναι ότι βοηθάει και ο ελληνικός χειμώνας για να μπορούμε να φτιάχνουμε τα ρούχα μας για όλες τις εποχές. Το βαμβάκι και το λινό είναι ιδανικά υφάσματα για όλες τις εποχές. Δροσερά το καλοκαίρι και ζεστά τον χειμώνα. Μόνος αντίπαλος είναι η βροχή αλλά και αυτό αντιμετωπίζεται.

Μ: Αρκεί βέβαια να είναι καλής ποιότητας η πρώτη ύλη.

Ζ: Ναι, και παλαιότερα η ελληνική υφαντουργία είχε γνωρίσει μέρες δόξας. Πέραν της «Πειραϊκής Πατραϊκής» και του «Αιγαίου» που έκλεισαν οι υφαντουργοί της Νέας Ιωνίας μετρώνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Να σκεφτείς ότι όλες αυτές οι επιχειρήσεις ανήκουν πλέον και βασίζονται σε 2 αδέρφια, νομίζουμε πως δεν είναι τυχαίο γιατί το ίδιο συμβαίνει και με εμάς. Η είσοδος του Κινέζικου ρούχου στην ελληνική αγορά ήταν τελικά και η καταστροφή της. Προστέθηκε ρούχο σε πάρα πολύ φτηνή τιμή και κακή ποιότητα, βρήκε δε τον καταναλωτή χωρίς κανένα πλαίσιο. Δεν σκέφτηκε να στηρίξει την ελληνική παραγωγή, δηλαδή το σπίτι του.

Το ίδιο συνέβη και στην ελληνική βιομηχανία υποδημάτων. Τι να πεις: ότι ο κόσμος φταίει; Με τέτοια κρίση δεν υπάρχει επιλογή μπορεί όμως να σκεφτεί διαφορετικά. Πρέπει να σκεφτεί διαφορετικά.

_MG_0046 _MG_0021 _MG_0017 _MG_0010 _MG_0055 _MG_0064 _MG_0070 _MG_0070A _MG_0079 _MG_0085

Μ: Ξέρουμε ότι τα ρούχα μας έχουν μεγαλύτερα κόστη μόνο και μόνο γιατί δεν είναι μαζικής παραγωγής. Δεν μπορούμε καν να μπούμε στην λογική να το ανταγωνιστούμε αυτό. Απλά, φροντίζουμε να κρατάμε μια υψηλή ποιότητα και να παράγουμε όσα μπορούμε. Μετά στοπ.

Ζ: Στην Οία έχουμε πλέον 2 μαγαζιά. Φέτος, είχαμε την τύχη να βρούμε κι ένα δεύτερο γιατί δεν είναι και το ευκολότερο πράγμα στον κόσμο να βρεις ένα μαγαζί που να σου αρέσει στην Οία. Προέκυψε μέσα από συγκυρίες. Ήμασταν έτοιμοι εμείς, ήταν έτοιμοι και οι φίλοι και ιδιοκτήτες του χώρου. Μας εμπιστεύτηκαν και έτσι προχωρήσαμε.

Μ: Πελάτες έχουμε απ’ όλο τον κόσμο, απ’ όλες τις εθνικότητες. Φέτος ψώνισαν από εμάς μέχρι και Βουδιστές μοναχοί. Η Οία είναι ένας μέρος που ευτυχώς έχει ακόμα κόσμο. Αμερικανοί, Γάλλοι, Ιταλοί (οι οποίοι έχουν το λινό ρούχο σε πολύ μεγάλη εκτίμηση). Για μας όμως είναι πολύ σημαντικό να έχουμε το δικό μας κοινό που να κρατάμε επαφές με ανθρώπους που έρχονται κάθε χρόνο.

Ζ: Διαδικτυακή παρουσία δεν έχουμε και δεν είναι ότι δεν θέλουμε αλλά δεν μπορούμε να το κάνουμε. Ακριβώς επειδή δεν είναι στάνταρ αυτό που κάνουμε.

Μ: Ναι είναι μικρές οι ποσότητες. Μέχρι κάποιος να παραγγείλει μπορεί και να έχει τελειώσει αυτό που θα ζητάει και να μην υπάρχει. Δεν έχουμε stock και κάθε ρούχο μας παράγεται σε περιορισμένο αριθμό κομματιών. Οι μεγάλες εταιρείες μπορούν να βγάλουν μια collection σε 20.000 κομμάτια και έτσι μπορεί και τα ανεβάζει στο διαδίκτυο. Εμείς δεν μπορούμε, κόβουμε 50, 70 κομμάτια, άντε το πολύ 100.

Ζ: Σήμερα ας πούμε πήραμε αυτό το πανί, το οποίο και πληροί τις δικές μας προδιαγραφές. Είναι βαμβακερό, είναι sanforized, αντέχει στον ήλιο. Μας άρεσε και αμέσως εμείς σκεφτόμαστε με αυτή την πρώτη ύλη ένα ρούχο. Το οπτικοποιούμε. Αυτό όμως σημαίνει ότι τα ρούχα που θα βγουν από αυτό το τόπι θα είναι μοναδικά. Μπορεί και να μην το ξαναβρούμε ακριβώς έτσι. Προχθές στο μαγαζί της Οίας έτυχε μια τέτοια περίπτωση. Ένας πελάτης, από τη Νότιο Αφρική έστειλε ένα μήνυμα ότι έχασε ένα μπουφάν που αγόρασε και ζήτησε να παραγγείλει ακριβώς το ίδιο μπουφάν. Έλα όμως που δεν υπάρχει το ίδιο, γιατί απλά δεν θα βρούμε το ίδιο ύφασμα. Επομένως το διαδίκτυο είναι κάτι που δεν μας βολεύει.

_MG_9923 _MG_9916 _MG_9896 _MG_9890 _MG_9880 _MG_9869 _MG_0112 _MG_0092

Μ: Το μέλλον μας; Συνήθως όταν κάνεις σχέδια ο Θεός γελάει. Εμείς θέλουμε να είμαστε καλά και να συνεχίσουμε να κάνουμε αυτό που κάνουμε. Το βλέπουμε και σαν μια διαφήμιση για την Ελλάδα. Είμαστε σε μια πολύ μεγάλη αγορά, με μια μεγάλη σεζόν (Απρίλιος – Νοέμβριος). Θέλουμε λοιπόν να κάνουμε καλά τη δουλειά μας. Σήμερα μιλάγαμε με έναν Γάλλο πελάτη μας ο οποίος τελευταία φορά είχε ψωνίσει από εμάς πριν από 7 χρόνια. Μας αρέσει που μετά από τόσα χρόνια φοράει τα πουκάμισά μας και τα χαίρεται.

Τα ρούχα B-Loose μπορείτε να τα δείτε: https://www.facebook.com/bloose.cotton?fref=ts

Κείμενο: Κωστής Πιερίδης
Φωτογραφίες: Όλγα Σαλιαμπούκου