Βρεθήκαμε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, σε μια έκθεση με πολιτικό αλλά και πολιτιστικό χαρακτήρα. Η Ελλάδα και η Ιταλία προεδρεύουν αυτή την στιγμή στην Ε.Ε. Στα πλαίσια αυτής της συνεργασίας οργανώθηκε η συγκεκριμένη έκθεση που βασίζεται στο γεγονός ότι Ελλάδα και Ιταλία υπήρξαν τα σημαντικότερα πολιτιστικά κέντρα στην ιστορία της Γηραιάς ηπείρου. Η έκθεση άνοιξε για το κοινό πριν από λίγες μέρες και θα διαρκέσει μέχρι και τις αρχές Νοέμβρη.

Κάποια έργα είναι ήδη γνωστά γιατί υπάρχουν σε πολλά από τα μουσεία της Ελλάδας. Τρία όμως είναι ιδιαίτερα μεγάλης ιστορικής και καλλιτεχνικής αξίας και είναι must για να τα δεις στην έκθεση.

1) Κρατήρας του Ευφρονίου
Το έργο υπάρχει μόνιμα στην Ιταλία και πρόκειται για ένα αγγείο που ήταν πολυτιμότατο ήδη από την αρχαιότητα. Το εύρημα είναι μεγάλου ιστορικού ενδιαφέροντος. Στις παραστάσεις αναγράφονται τα ονόματα των προσώπων που απεικονίζονται και μπορείς να τα διαβάσεις και με τους δύο τρόπους. Και από αριστερά και από δεξιά. Ανάλογα από πού κοιτάς. Το ερώτημα είναι γιατί να βάλεις τα ονόματα στον κρατήρα; Διότι ο κρατήρας προορίζονταν για την αγορά του εξωτερικού όπου δεν γνώριζαν τον μύθο. Ήξεραν όμως να διαβάζουν ελληνικά. Πρόκειται για ένα αγγείο που χρησιμοποιούσαν σε συμπόσια της ανώτατης τάξης της εποχής. Η διακόσμηση είναι αντιφατική. Υπάρχει μια στιγμή ηρεμίας και μια έντασης. Από την μια πλευρά, υπάρχει ο θάνατος του Σαρπηδόνα, ο οποίος ήταν σύμμαχος των Τρώων αλλά και γιος του Δία. Τον σηκώνουν ο Θάνατος και ο Ύπνος. Από την άλλη πλευρά, απεικονίζονται 4 πολεμιστές με τα όπλα τους που ετοιμάζονται για μάχη. Όλα τα πρόσωπα που απεικονίζονται είναι γνωστά. Ο κρατήρας είναι αφιερωμένος στον Λέανδρο και βρέθηκε στον τάφο του κατόχου του.

kratiras

2) Το Σύμπλεγμα των Τυραννοκτόνων
Πρόκειται για τον Αρμόδιο και τον Αριστογείτονα. Φιλοξενείται μόνιμα στο μουσείο της Νάπολης στην Ιταλία. Οι δύο κύριοι ήταν ανοιχτά εραστές στην Αθήνα στα τέλη του 6ου αιώνα π.Χ. Ο Αρμόδιος είναι ο νέος και ο Αριστογείτονας ο μεγαλύτερος. Εκείνη την εποχή, θεωρούταν ότι κάποιος θα μάθει το κοινωνικό του φύλο με το να συσχετιστεί εκτός των άλλων και ερωτικά με έναν ωριμότερο άνδρα. Αυτοί οι δύο άνθρωποι σκότωσαν τον Πεισιστρατίδη τύραννο Ίππαρχο για λόγους ερωτικής αντιζηλίας. Ο φόνος έγινε στα Παναθήναια του 512 π.Χ. Αυτό έγινε το πολιτικό σύμβολο της δημοκρατίας στην Αθήνα την εποχή εκείνη. Οι 2 άνδρες είναι Τυραννοκτόνοι. Τα αυθεντικά γλυπτά ήταν χάλκινα. Τα γλυπτά που εκτίθενται στην έκθεση είναι ρωμαϊκά αντίγραφα, μαρμάρινα. Πρόκειται για αριστουργήματα τέχνης.

Tiranicidas_04

3) Το Ευαγγέλιο του Ροσάνο
Είναι το παλιότερο σωζόμενο Ευαγγέλιο στον κόσμο και υπάρχει μόνο σε ψηφιακή μορφή στην έκθεση. Είναι παλαιοχριστιανικό, του 6ου αιώνα μ.Χ. Είναι ένας κώδικας που συνεχίζει την παράδοση των ελληνιστικών εικονογραφημένων χειρογράφων όπου ο λόγος συνοδεύεται από εικόνες. Και οι εικόνες σε αυτό το έγγραφο έχουν μια αφήγηση. Εικόνα και κείμενο διαβάζονται παράλληλα. Τα γράμματα είναι από χρυσό και ασήμι επάνω σε φύλλα περγαμηνής βαμμένα με πορφύρα. Αυτά τα δυο χαρακτηριστικά το καθιστούν μοναδικό. Για να φτιάξεις πορφύρα και περγαμηνή χρειάζεσαι ολόκληρο κοπάδι ζώων και χιλιάδες όστρακα. Αξίζει να το δεις έστω και ψηφιακά.

rosanno

Γενικές λήψεις της έκθεσης
BeFunky_10588917_10204554378287567_1410966682_n.jpgclassicitaBeFunky_10423555_10204554374487472_1839410953_n.jpg

Ευχαριστούμε τον κύριο Παναγιώτη Κοντόλαιμο που μας βοήθησε στην ξενάγηση.

info: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (Πατησίων 44, Αθήνα, τηλ. 213-2144891). Διάρκεια έκθεσης 28 Αυγούστου – 31 Οκτωβρίου. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Κυριακή 8 πμ – 8 μ.μ.

Ακολούθησε το ΓΚΡΕΚΑ στο facebook: https://www.facebook.com/grekamag
Ακολούθησε το ΓΚΡΕΚΑ στο instagram: http://instagram.com/grekamag