Πώς θα σου φαινόταν να μπορείς να παίζεις το αγαπημένο σου video game όλη μέρα και να πληρώνεσαι ένα σκασμό λεφτά από αυτό; Μπορεί να μοιάζει με εφηβικό υγρό όνειρο, αλλά η πραγματικότητα δεν απέχει πολύ. Στις 11 Αυγούστου του 2013 στο Seattle των Ηνωμένων πολιτειών μια παρέα 5 εικοσάρηδων Σουηδών κερδίζουν μια άλλη παρέα από το ανατολικό μπλοκ στο τελικό ενός τουρνουά «ηλεκτρονικού παιχνιδιού».

Το παιχνίδι αυτό είναι το γνωστό -σε οποιοδήποτε έχει πατήσει το πόδι του σε internet café από το 2006 και μέτα- Dota 2. Το τουρνουά που το συνολικό του prize pool ήταν λίγο πάνω από τα 2.800.000 δολάρια, το International 3, είναι το μεγαλύτερο τουρνουά αυτή τη στιγμή (από άποψης χρημάτων) στο κόσμο των e-sports. Είναι βέβαιο ότι σε κάποιον αμύητο τα νούμερα αυτά για ένα pc game φαντάζουν εξωπραγματικά, αλλά σίγουρα τα ποσά και η θεαματικότητα των e-sports δεν εκτοξεύθηκαν από τη μια μέρα στην άλλη. Η αρχή έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 με τουρνουά Quake και Doom, με τον νικητή του πρώτου να κερδίζει μια Ferrari 328 GTS Cabriolet! Έπειτα στην προγούμενη δεκαετία η σκυτάλη δόθηκε σε παιχνίδια όπως το Counter Strike, το Warcraft III και το Starcraft.

E-sports main Pic

Στην Κορέα γεμίζουν αρένες και υπάρχουν τηλεοπτικά προγράμματα αφιερωμένα στο Starcraft, το οποίο έχουν αναγάγει σε εθνικό τους σπορ. Για τον υπόλοιπο πλανήτη η έκρηξη έγινε στο τελευταίο κομμάτι των ’00s. Με την κυκλοφορία του Starcraft II, με την δημοφιλία του League of Legends να χτυπάει ταβάνι και με την Valve να ανακοινώνει την κυκλοφορία του Dota 2 (ανεξάρτητο πλέον από τη μηχανή του Warcraft III) μαζί με τουρνουά, το The International I, όπου η νικήτρια ομάδα παίρνει έπαθλο 1.000.000 δολάρια. Τα πράγματα φαίνονται σοβαρά και κερδοφόρα.

Και βέβαια θα με ρωτήσεις από πού έρχονται όλα αυτά τα λεφτά για να τροφοδοτήσουν έπαθλα εκατομμυρίων; Όχι, δεν είναι από τις πωλήσεις των παιχνιδιών. Αφού τα δύο πιο δημοφιλή MOBA (Massive Online Battle Arenas), LoL και Dota 2 είναι free to play ανά πάσα στιγμή.

Το ερώτημα όμως παραμένει. Γιατί κάποιες εταιρείες (Blizzard, Riot, Valve, κ.λπ.) επενδύουν τόσα πολλά χρήματα σε τουρνουά free to play παιχνιδιών; Το κλειδί εδώ είναι ο όρος e-sports. Η πραγματικότητα είναι πως η βιομηχανία των e-sports, αν και στην εφηβεία της ακόμα, δεν διαφέρει πολύ από αυτή του επαγγελματικού ποδοσφαίρου ή του μπάσκετ. Οι υποδομές τουλάχιστον παρουσιάζουν πολλές ομοιότητες. Υπάρχουν οργανισμοί gaming οι οποίοι συγκεντρώνουν επαγγελματίες παίχτες και δημιουργούν κάτω από την ίδια στέγη διαφορετικές ομάδες για παιχνίδια όπως το Counter, το LoL και την Dota 2. Φαντάσου το κάπως σαν ο ποδοσφαιρικός και ο μπασκετικός Παναθηναϊκός να είχαν την ίδια διοίκηση και κοινό ταμείο.

Αυτό που παρακολουθεί τα τελευταία χρόνια η online κοινότητα είναι μια βαριά βιομηχανία θεάματος εν τη γενέσει της. Το κοινό που παρακολούθησε τον τελικό του International 3 από live streams ή μέσα από τον client του παιχνιδιού ξεπερνάει τα 600.000 άτομα, σύμφωνα με την Valve.

Ενώ η professional σκηνή έχει χώρο να αναπτυχθεί, καθώς υπολογίζεται ότι 6.000.000 χρήστες παίζουν Dota 2 τουλάχιστον μια φορά το μήνα.

Μόνο αυτό το παιχνίδι. Όταν υπάρχουν τρία, τέσσερα παρόμοιου μεγέθους e-sports που το καθένα έχει το δικό του κοινό. Ταυτόχρονα με την οικονομική άνθηση έρχεται και η αναγνώριση των παιχτών σαν επαγγελματίες αθλητές. Πρόσφατα, στις 29 Μαΐου, δόθηκε η πρώτη Visa! Η αμερικάνικη κυβέρνηση έδωσε στον Kαναδό παίχτη του LoL, στον Dany Le, το δικαίωμα να μένει και να εργάζεται στις Ηνωμένες Πολιτείες σαν επαγγελματίας αθλητής. Και αν η επαγγελματική πορεία και τα εκατομμύριά της σου φαίνονται μακρινά όνειρα για να τα κατακτήσεις εσύ, έτσι είναι τα πράγματα.

E-sports 2nd pic

Οι πιθανότητες να βγάλεις λεφτά από αυτήν σου την ενασχόληση είναι πολύ μικρές. Όλοι έχουμε παίξει μπάλα λίγο-πολύ, ελάχιστοι όμως κάνουν καριέρα. Αλλά η ουσία δεν είναι εκεί. Πρόκειται για μια μορφή ψυχαγωγίας για σένα και την παρέα σου που όταν κατανοήσετε το e-sport και την πολυπλοκότητα που κουβαλάει να μπορέσετε να το ευχαριστηθείτε και ως θεατές.

Ίσως σε κάποια χρόνια να μαζεύεστε με σουβλάκια και κοκακόλες για να δείτε το τελικό του The International XII”…

Στην τελική, ούτε εγώ ξέρω αν εκεί βρίσκεται το μέλλον της e-ψυχαγωγίας. Αλλά αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι κάποιοι «ποντάρουν» στην εδραίωσή της και, αν επιτύχουν, τα κέρδη τους θα είναι τεράστια.

Μέχρι τότε, καλά παιχνίδια.

Κείμενο: Γιώργος Κουρμούλης

Οι koukides.gr κάνουν guest editing αυτό το Σαββατοκύριακο στο site του ΓΚΡΕΚΑ.

Ακολούθησε το ΓΚΡΕΚΑ στο facebook: https://www.facebook.com/grekamag
Ακολούθησε το ΓΚΡΕΚΑ στο instagram: http://instagram.com/grekamag