Πίσω από την δημιουργική ομάδα που έφτιαξε την μικρού μήκους ταινία «Έβγαλε το δέρμα του για μένα» -που έγινε viral τις τελευταίες μέρες- υπάρχει ένας Έλληνας. Ο Γιάννης Μανωλόπουλος είναι υπεύθυνος για την φωτογραφία της ταινίας.

Ο Γιάννης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα κι έχει σπουδάσει φιλοσοφία, οικονομικά, οργάνωση έργου και κινηματογράφο. Δουλεύει ως διευθυντής φωτογραφίας, οπερατέρ steadicam και έχει και εταιρία ενοικίασης κινηματογραφικού εξοπλισμού, την Filmstead. Η σχέση του με τον κινηματογράφο είναι σχέση ζωής και ακόμα και στον ελεύθερό του χρόνο ο κινηματογράφος, η φωτογραφία, η μουσική, το βιβλίο και η άσκηση κατέχουν εξέχουσα θέση.

_DSC6827

«Η ταινία δεν θα έλεγα ότι πραγματεύεται το ‘όλα για την αγάπη’, αν και αυτή είναι σίγουρα μια πιθανή προσέγγιση» μας λέει. «Η ιδέα προέκυψε από μια δισέλιδη σύντομη ιστορία που έγραψε η σεναριογράφος και συγγραφέας Maria Hummer. Όταν πρωτοδιάβασα την ιστορία, αμέσως την αντιλήφθηκα ως αλληγορία για τις διαπροσωπικές σχέσεις. Από την πρώτη γραμμή -που είναι και ο τίτλος της ταινίας- μπήκα σε ένα μαγικό αλληγορικό κόσμο όπου οι πραγματικές φυσικές συνέπειες του να αφαιρέσεις το δέρμα σου δεν έχουν μεγάλη σημασία. Η πράξη αυτή καθεαυτή και οι συνέπειες της δείχνουν το συναισθηματικό και υπαρξιακό ταξίδι που κάνουμε όταν μοιραζόμαστε την ζωή μας με κάποιον άλλο. Πιστεύω πως το μήνυμα της ταινίας, ή καλύτερα τα ερωτήματα που θέτει η ταινία έχουν να κάνουν με την αποδοχή και την αφοσίωση του συντρόφου. Αυτό είναι ένα βήμα παραπάνω από την αγάπη. Για μια ισορροπημένη και ευτυχισμένη σχέση, δεν αρκεί η αγάπη, χρειάζεται η αποδοχή του άλλου και των επιλογών του. Αυτή η αποδοχή προϋποθέτει την πλήρη και ολοκληρωτική «απογύμνωση» του χαρακτήρα μας. Αυτό πιστεύω ότι αντιπροσωπεύει η πράξη του να βγάλει το δέρμα του και η αμφιταλάντευση της συντρόφου του στην διαχείριση των συνεπειών αλλά τελικά και της δικής της απόφασης ή μη να κάνει το ίδιο βήμα».

Τα γυρίσματα της ταινίας, όπως μας λέει ο Γιάννης διήρκησαν πέντε μέρες και εμπεριείχαν πολύ ψεύτικο αίμα. «Όλα τα γυρίσματα έγιναν σε ένα σπίτι. Αυτό ήταν πολύ καλό γιατί είχαμε πλήρη έλεγχο των συνθηκών. Η ομάδα ειδικών εφέ χρησιμοποίησε πολύ ψεύτικο αίμα, αλλά για να μειώσουμε τον χρόνο καθαρισμού και επανεκκίνησης κάθε πλάνου, κατασκεύασαν ένα πολύ έξυπνο μίγμα ψεύτικου αίματος με βάση την σιλικόνη. Αυτό στέγνωνε και έπειτα αφαιρούταν πολύ εύκολα και γρήγορα χωρίς να αφήνει υπολείμματα και σημάδια».

«Υπήρξε στιγμή που ένιωσες αηδία κατά την διάρκεια των γυρισμάτων;». «Η μόνη στιγμή που ένιωσα μια μικρή αποστροφή ήταν όταν πρωτοδιάβασα την ιστορία και δημιούργησα τις εικόνες στο μυαλό με την φαντασία μου. Έπειτα πέρα από το ότι εξοικειώθηκα με την ιδέα και την όψη, ήμουν παρών σε όλη την διαδικασία μεταμόρφωσης οπότε η εικόνα είχε απομυθοποιηθεί κάπως. Υπήρχαν βέβαια κάποιες στιγμές στα γυρίσματα που ξεχνιόμουν και η όψη της πολύ ρεαλιστικά ωμής σάρκας ήταν στιγμιαία σοκαριστική. Σκέψου πως η πιο σουρεαλιστική στιγμή ήταν με τον ηθοποιό ντουμπλέρ που έκανε την σκηνή αφαίρεσης του δέρματος. Ο  Gary «Stretch» Turner έχει ένα πολύ μοναδικό δέρμα το οποίο είναι ιδιαίτερα ελαστικό. Μπορεί να καλύψει το μισό πρόσωπό του με το δέρμα του λαιμού του, είναι απίστευτο ακόμα και όταν συμβαίνει μπροστά στα μάτια σου».

_DSC7053 _DSC7227

«Ο ηθοποιός πώς ένιωθε; Πόσες φορές χρειάστηκε να βαφτεί;». «Η διαδικασία δημιουργίας της έλλειψης δέρματος ήταν πολύωρη και πολύ σύνθετη. Πέντε άτομα δούλευαν καθημερινά για το αποτέλεσμα που είδες. Δεν ήταν τόσο το βάψιμο όσο η επικόλληση ανατομικά σωστών κομματιών μυών από latex για να δημιουργήσουν την εξωτερική εμφάνιση, το μυϊκό σύστημα του εκάστοτε μέρους του σώματος. Έπειτα, «έβαφαν» με βαζελίνη και ψεύτικο αίμα από πάνω για να αποκτήσει την σωστή όψη και υφή. Ανάλογα με το ποια κομμάτια του σώματος ήταν φανερά στο πλάνο, η προετοιμασία έπαιρνε από τέσσερις έως οχτώ ώρες ημερησίως. Έπρεπε να προγραμματίσουμε σε μία μέρα όλα τα πλάνα που είχαν μόνο πόδια, ή μόνο στήθος και κεφάλι. Αυτό δημιούργησε μία επιπλέον δυσκολία όσον αφορά στην κατακερμάτιση του σεναρίου στην διάρκεια των γυρισμάτων, τόσο για τους ηθοποιούς όσο και για τον φωτισμό και το μοντάζ. Η εμπειρία του να βρίσκεται ο ηθοποιός κάτω από όλο αυτό το latex και το αίμα ήταν πολύ δύσκολη. Δημιουργούσε φαγούρα και υψηλή θερμοκρασία, οπότε το τελικό αποτέλεσμα που βλέπετε ήρθε μετά από αρκετές θυσίες από το μέρος του».

«Εσύ ως διευθυντής φωτογραφίας πού έδωσες μεγαλύτερη έμφαση;». «Εξαρχής αλλά και έπειτα από συζητήσεις με τον σκηνοθέτη Ben Aston, ήξερα ότι το στυλ κινηματογράφησης δεν έπρεπε να προκαλεί τρόμο ή αηδία, αλλά μια αίσθηση μαγικού ρεαλισμού. Το γεγονός ότι η έλλειψη δέρματος ήταν ένα φυσικό εφέ, θα έκανε το κοινό να νιώθει άβολα από μόνο του, οπότε σκοπός μου ήταν να το φωτίσω και καδράρω με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να μην ενισχύσει αυτό το συναίσθημα αλλά να απομακρύνει το κοινό από μια αίσθηση θρίλερ. Οπότε προσπάθησα να δώσω ένα ύφος ρεαλισμού στην εικόνα και τον φωτισμό βασιζόμενος στα φυσικά ειδικά εφέ αλλά και την αλληγορική σεναριακή κατεύθυνση. Ήθελα όλα αυτά να προσδώσουν το κομμάτι του «μαγικού». Πέρα από αυτό, προσπάθησα, μέσα από τον φωτισμό και σε συνεργασία με την ομάδα ειδικών εφέ, να διαγράψω την πορεία της σχέσης από πιο χαρούμενη και αποδεκτική σε προβληματική και κλειστοφοβική προς το τέλος. Τα κάδρα και ο φωτισμός εξελίσσονται από πιο φωτεινά σε πιο σκοτεινά. Επίσης, το κόκκινο της ψεύτικής σάρκας εξελίσσεται από ένα φρέσκο, ζωντανό και υγρό χρώμα σε ένα πιο σκούρο, και ξερό, συμβολίζοντας όχι μόνο την φυσική εξέλιξη της κατάστασης του, αλλά και την αλληγορική πορεία της σχέσης».

_DSC6760

«Δεν ήταν παράτολμο το concept;». «Ήταν σίγουρα κάτι το οποίο κανένας μας δεν είχε ξανακάνει, γι’ αυτό και το προσεγγίσαμε με μεγάλη προσοχή και προετοιμασία. Ο σκηνοθέτης πήγε σε σεμινάρια ειδικών εφέ και έπειτα φτιάξαμε μια ομάδα καλλιτεχνών ειδικών εφέ με επικεφαλής την Jen Cardno, οι οποίοι υπό την καθοδήγηση του θρύλου ειδικών εφέ Colin Arthur υπεύθυνο για την «Οδύσσεια του Διαστήματος», του «Κόναν ο βάρβαρος» και του «Η ατέλειωτη ιστορία» άρχισαν δοκιμές και προεργασίες μήνες πριν τα γυρίσματα. Πήραν καλούπια από όλο το σώμα του ηθοποιού. Όταν ήρθε η ώρα για τα γυρίσματα, αν και γνωρίζαμε ότι θα ήταν δύσκολο, όλοι ήξεραν τι πρέπει να κάνουν και τι να περιμένουν για να είναι επιτυχημένα τα ειδικά εφέ και ο προγραμματισμός τους».

«Εσύ θα έβγαζες το δέρμα σου για το άλλο σου μισό»;. «Αν μιλάμε αλληγορικά, οπωσδήποτε, οι σχέσεις που βασίζονται σε προσωπεία και υπεκφυγές έχουν γρήγορη ημερομηνία λήξης. Αλλά για να «βγάλεις το δέρμα σου» προϋποτίθεται ότι υπάρχει ένας αληθινός εαυτός να αποκαλύψεις από κάτω. Πρέπει να είσαι αληθινός με τον εαυτό σου πρώτα για το ποιός είσαι και τι θέλεις πριν μπορέσεις να το μοιραστείς με κάποιον άλλο. Και αυτός ο βαθμός αυθεντικότητας δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί, γι’ αυτό πολλές σχέσεις, από επαγγελματικές, φιλικές έως και ερωτικές είναι «επιδερμικές».

Χαιρετώ τον Γιάννη και του εύχομαι να πραγματοποιήσει το μεγαλύτερο του όνειρο, να καταφέρει να γεννήσει σκέψεις και συναισθήματα από εκεί που πριν δεν υπήρχε τίποτα και να εμπνεύσει και άλλους, όπως είναι έμπνευση και σκοπός για τον ίδιο η δουλειά τόσων εκπληκτικών καλλιτεχνών.

_DSC6656gary stretch