Το «Φιλάνθρωπο όπλο» είναι μία παράσταση που ανεβαίνει τη Δευτέρα στη Θεσσαλονίκη. Τρεις άνθρωποι επί σκηνής και καμία σφαίρα. Λόγος και σώματα κινούνται στη σκηνή με αφορμή έναν φόνο. Το έργο αφηγείται με παιγνιώδη διάθεση την επόμενη μέρα του Κακού. Θύμα και θύτης, δικαιοσύνη και υπεκφυγή, αγάπη και πένθος εναλλάσσονται συνέχεια επί σκηνής. Η παράσταση βασίζεται στο τιμημένο με κρατικό βραβείο μυθιστόρημα «Ιστορία» του Γ. Γιατρομανωλάκη. Πρόκειται για ένα παραστατικό αφήγημα. Ο κεντρικός αφηγητής παραμένει συνέχεια επί σκηνής και οι δύο συνοδοιπόροι του μιλάνε για τη διττή διάσταση του ανθρώπου. Ο λόγος των ηθοποιών και οι σωματικές τους δράσεις εκτυλίσσονται σε απόσταση αναπνοής από τον θεατή. Λίγο πριν την πρεμιέρα, μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη της παράστασης Ζαφείρη Νικήτα για να μας πει περισσότερες πληροφορίες για την ιδιαίτερη παράσταση.

IMG_4370 IMG_4368 IMG_4367

Γιατί επέλεξες τον Γ. Γιατρομανωλάκη;
Αυτό που με μαγνήτισε στο αριστούργημα του Γιατρομανωλάκη είναι ο παιγνιώδης τρόπος του. Άλλοτε είναι δηκτικά σκληρός κι άλλοτε τρυφερότερος. Ακριβώς αυτή είναι η θερμοκρασία που με ενδιαφέρει στις παραστάσεις μου, τόσο σκηνοθετικά όσο και δραματουργικά. Ένα θέαμα κυματισμών που τοποθετείται ανοιχτά, ιδρύοντας έναν διάλογο με τον παριστάμενο θεατή.

Τι θέλετε να πείτε με το έργο αυτό στο κοινό της Θεσσαλονίκης;
Η φύση της παράστασης είναι διαλεκτική. Αντί να προτείνει λύσεις και να υποδεικνύει, εισαγάγει τον θεατή στο πάνθεον των πιο ανθρώπινων ερωτημάτων. Πώς η αγάπη; Το πένθος γιατί; Ποτέ η δικαιοσύνη; Πότε η ζωή;

Πώς είναι να κάνεις θέατρο στη Θεσσαλονίκη;
Εξαιτίας της κρίσης το θέατρο στην Θεσσαλονίκη είναι μια μικρή περιπέτεια. Αυτό που μας διασώζει είναι η συνεργατική διάθεση. Η αιφνίδια και μεγάλη συγκέντρωση καλλιτεχνικών και ανθρώπινων δυνάμεων με κοινό στόχο τη δημιουργία και την έκφραση.

Το έργο είναι μυθιστόρημα, ποια ήταν η πρόκληση σκηνοθετικά;
Πρώτος σκηνοθετικός μου στόχος ήταν η μετατόπιση του πυκνού εγγράφου του Γ. Γιατρομανωλάκη στους ακαριαίους και ευέλικτους χρόνους της σκηνής. Πρώτη αναγκαιότητα ήταν η παρουσία μιας γυναίκας, χορεύτριας και ηθοποιού, η οποία θα μεταγγίζει την ιλιγγιώδη, γεμάτη στροβίλους χροιά του βιβλίου.

IMG_4304 IMG_4290 IMG_4285 IMG_4342 IMG_4311 IMG_4378 IMG_4361 IMG_4258

Με τους ηθοποιούς πώς δουλέψατε;
Αντιμετωπίζω την σκηνική παρουσία ως μια συνθετική και διάπλατη τράπουλα. Η υποκριτική συνομιλεί με τη χορευτική δυναμική, τις σωματικές δράσεις και τη φυσική παρουσία του ανθρώπινου σώματος. Τα στεγανά σπάνε για να στερεωθούν εκ νέου. Εκτός από τον αδιάσειστο αφηγητή, οι ρόλοι εναλλάσσονται, σαφείς μα μεταβαλλόμενοι. Η κοπέλα επί σκηνής μπορεί να είναι μια ο φονευμένος, μια ο φονιάς και μια η Αγάπη, ή απλώς μια πεταλούδα στο μεταξένιο κουκούλι της.

Πρέπει να ζήσουμε το κακό για να εκτιμήσουμε το καλό;
Το αντίθετο. Για να εκτιμήσουμε το καλό πρέπει να ζήσουμε το καλό. Καλό και κακό ωστόσο συνυπάρχουν αδιαχώριστα. Όταν ένα εκ των δύο υπερτερεί ξεκάθαρα, τότε ο λόγος περιττεύει.

«Φιλάνθρωπο όπλο», Αλατζά Ιμαρέτ, Κασσάνδρου 91-93, 2-6 Ιουνίου, 21.00
Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Ζαφείρης Νικήτας
Περφόρμερς: Ζαφείρης Νικήτας, Αλέξανδρος Πλωμαρίτης, Αλεξία Φάλλα
Τηλ. Κρατήσεων: 6977283473

Κείμενο: Μαρίνα Πετρίδου