Από την Έκτη Δημοτικού ήθελε να γίνει σκηνοθέτης. Είναι υπέρ της επιμονής, της θέσης και της πίστης στις αρχές του. Δεν του αρέσουν οι συνταγές, δεν στηρίζεται στην λαϊκή απήχηση  και τα όνειρα που κάνει είναι μακριά από την Ελλάδα, για μια ζωή σε έναν άλλο πολιτισμό. Με τον Δημήτρη Καραντζά συναντηθήκαμε στην γειτονιά του, στα Εξάρχεια. Συζητήσαμε για όλους και για όλα, ενώ κατά τη διάρκεια της συνέντευξης το τασάκι είχε γεμίσει από τα στριφτά τσιγάρα του. Αποχαιρετώντας τον, είχα καταλάβει πλήρως γιατί θέλει ‘κάπου αλλού να νιώσει  ευτυχισμένος και δημιουργικός’, σε μια άλλη χώρα που ίσως θα υπάρχει μια κοινωνική επιθυμία.

DSC_1631 DSC_1649 DSC_1652

Οι μέρες που διανύουμε χαρακτηρίζονται από φανατισμό, η διαφυγή είναι προσωπική ή κοινωνική;
Κοινωνική, αλλά για να εξελιχθεί σε κοινωνική πρέπει πρώτα να είναι προσωπική. Αυτό που με φοβίζει είναι ότι υπάρχει ένα γενικό κλείσιμο και καμία πρόθεση ανοίγματος. Φοβάμαι ότι οι άνθρωποι έχουν κλειστεί σε ενδοσκοπικές διαδικασίες, κρατώντας τα μικροκεκτημένα τους και είναι αυτοί που θα φτιάξουν έναν νέο φανατισμό. Για αυτό η λύση είναι να ενωθούν όλες οι μονάδες προς μια κοινή επιθυμία, υπάρχει όμως κοινωνική επιθυμία;

Στις μέρες μας λείπουν οι ερωτήσεις ή οι απαντήσεις;
Οι απαντήσεις γιατί δεν τίθενται οι σωστές ερωτήσεις.

Σε λίγες μέρες έχουμε εκλογές, θα πας να ψηφίσεις και αν ναι, υπάρχει ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο;
Θα πάω. Μακάρι, αλλά δεν το πιστεύω.

Είμαστε σε μια εποχή που περιμένουμε χωρίς να διεκδικούμε;
Ναι και νομίζω ότι είναι το μεγαλύτερο λάθος που κάνουμε. Η αναμονή ενός Μεσσία για να κινήσει το κοπάδι είναι η αρχή του φασισμού. Περιμένεις την λύση μόνο απέξω, δηλαδή κάποιος άλλος θα μας βγάλει από το πρόβλημα, χωρίς να υπάρχει καμία προσωπική κινητοποίηση, άρα καμία θέση.

Τι θεωρείς επαναστατικό σήμερα;
Πράγματα που παλαιότερα θεωρούνταν αυτονόητα, όπως η θέση και η πίστη, όχι με την χριστιανική έννοια. Σήμερα βλέπεις μόνο ελιγμούς, ανθρώπους φοβισμένους, χαμένους και χωρίς στόχους. Για αυτό, για να γίνει η όποια επανάσταση πρέπει ο καθένας να ξαναβρεί  τον εαυτό του.

Αν έγραφες ένα σύνθημα σε ένα τοίχο, ποιο θα ήταν αυτό;
Δεν μπορώ να απαντήσω εύκολα.  Για παράδειγμα, μου έρχεται το «je suis charlie», αλλά είναι τόσο επιπόλαιο να το γράφεις σε μια κοινωνία που δεν έχει καμία άποψη, είναι πιο πολύ σαν διαφήμιση.

Ποια είναι η μεγαλύτερη ελευθερία μας;
Μου έρχεται κάτι πολύ μαύρο, ότι μπορούμε ακόμα να φύγουμε από αυτή την χώρα και να ζήσουμε διαφορετικά την ζωή μας.(γέλια).

Η νέα παράσταση που σκηνοθετείς, «Φαέθων», τι συμβολίζει;
Το έργο είναι ένα  οικογενειακό δράμα τεσσάρων τοίχων όπου η οικογένεια ζει κάτω από την απόλυτη εποπτεία του πατέρα. Μιλάει για την χριστιανική υποκρισία, ότι είμαι Χριστιανός, άρα όλα συγχωρούνται. Φτάνουμε σε τρομερές ακρότητες, αλλά καταλήγει σε λύτρωση. ‘Φαέθων’ ονομάζεται γιατί δανείστηκε το μύθο του Φαέθοντα που πήρε το άρμα του πατέρα του και βγήκε στον ήλιο. Είναι η απελευθέρωση που όλοι θέλουμε. Από τον δρόμο της επιβολής οδηγείσαι στην ανυπακοή και την αντίσταση. Είμαι πάρα πολύ  χαρούμενος που συνεργάζομαι με το Θέατρο Κυκλάδων γιατί υπάρχει μια ζεστασιά και ένα όραμα, είναι κάτι που δεν το βρίσκεις εύκολα.

DSC_1669DSC_1667

Ποιος αντιστέκεται σήμερα;
Δεν ξέρω, αλλά νομίζω ο καθένας θα έπρεπε. Συμβαίνουν τόσες τραγωδίες καθημερινά και δεν ανοίγει μύτη. Μιλάμε για την απόλυτη αποβλάκωση και δεν το καταλαβαίνουμε.

Η παράσταση θέλει να αναδείξει  τον μικρόκοσμο της ελληνικής οικογένειας;
Είναι πολύ επικίνδυνα καθεστώτα αυτά. Η κλασική ελληνική οικογένεια, με τα μοτίβα της, την εκκλησία της, το ότι εμείς είμαστε οικογένεια, άρα όσοι βρίσκονται  εκτός, είναι εχθροί. Η πλειονότητα των ελληνικών οικογενειών είναι μικροκαθεστωτάκια, μικρά μορφώματα και παρότι δεν μεγάλωσα σε τέτοια οικογένεια, αναγνωρίζω ακόμα και εκεί παρόμοια κομμάτια.

Πιστεύεις στον Θεό;
Καθόλου. Μου αρέσουν κάποια κείμενα που έχουν γραφτεί όχι για να τα πιστέψω, αλλά για το ρυθμό τους. Θεωρώ ότι υπάρχουν πολλά κομμάτια ειδικά στην Παλαιά Διαθήκη που διδάσκουν το μίσος αντί της αγάπης. Θυμάμαι κάπου να λέει ότι πρέπει να προσεύχεσθε στα φανερά γιατί ο θεός βλέπει, σας βρίσκει όπου και να είστε και μετά μπλα, μπλα, αυτός είναι η αγάπη. Δεν νομίζω ότι ο άνθρωπος μέσω ενός σωτήρα μπορεί να προχωρήσει.

Τι είναι η δημιουργία για σένα;
Πρώτον, για μένα δεν είναι κάτι ατομικό. Δημιουργία είναι να βρίσκεσαι με ανθρώπους που μοιράζεσαι ίδιους προβληματισμούς ή ανησυχίες και να προσπαθείς να συντονιστείς μαζί τους, ώστε να επικοινωνήσεις με κάποιους άλλους και μετά πάλι με κάποιους άλλους. Ένα σύστημα ατόμων που θα εκφράσει κάτι σε ένα μεγαλύτερο δίκτυο, να αποκτήσει δηλαδή μεγαλύτερη εμβέλεια.

Έχεις αναρωτηθεί τι είναι αυτό που κάνει ένα καλό σκηνοθέτη;
Όχι, αλλά  φαντάζομαι η επιμονή και η ταυτότητα. Είμαι κατά των συνταγών και της λαϊκής απήχησης.

DSC_1684

Από τι εμπνέεσαι;
Από τελείως ασήμαντα πράγματα. Από βόλτες, κουβέντες, ανθρώπους που συνεργάζομαι, διάφορες προσωπικές στιγμές, φάσεις που μπορεί να είμαι λίγο μεθυσμένος και να σκέφτομαι λίγο ελεύθερα.

Υπάρχει κάτι που στην παιδική σου ηλικία έκανε «κλικ» ώστε να οδηγηθείς στο χώρο της σκηνοθεσίας;
Από την έκτη δημοτικού ήθελα να γίνω σκηνοθέτης. Νομίζω όμως ότι κλείδωσε όταν είδα για πρώτη φορά στα 14 παράσταση του Λευτέρη Βογιατζή.

Τι δρόμο χρειάζεται να ακολουθήσεις ώστε να επιτύχεις σε αυτό που θέλεις;
Στην δική μου περίπτωση αυτό που με επαναφέρει και με κάνει παραγωγικό είναι να μένω πιστός σε κάποιες αρχές. Επίσης, το να μην δίνεις πολύ σημασία είτε στο πάρα πολύ καλό είτε στο πάρα πολύ κακό, χρειάζεται μια ισορροπία ώστε να πεις ‘δεν έγινε και τίποτα, θα κάνω κάτι άλλο’.

Τι σου προκαλεί φόβο;
Η Χρυσή Αυγή και το μίσος απέναντι στην ανθρωπότητα. Θυμάμαι από την εφηβεία μου μέχρι σήμερα, να βιώνεις μια ημικανονικότητα που σου έδινε την δυνατότητα να σκεφτείς τι θα κάνεις. Σταδιακά φτάσαμε στην αποβλάκωση και μετά στην  ακύρωση.

Τι είναι ευτυχία για σένα;
Το να έχεις την ελευθερία σου, να είσαι με ανθρώπους που μπορείς να επικοινωνείς και να μπορείς να κάνεις αυτό που θέλεις.

Πότε αισθάνεσαι ερωτευμένος και ποια είναι τα βασικά υλικά του έρωτα;
Όταν έχεις κάποιου είδους θαυμασμό. Όταν χωρίς να μπορείς να το εξηγήσεις, περνά ο χρόνος τόσο γρήγορα, δεν σε νοιάζει τι λένε και εσύ θέλεις να είσαι συνέχεια με το άτομο που είσαι ερωτευμένος.

DSC_1775

Αληθινή αγάπη τι θα πει;
Είναι όταν αποδέχεσαι ακόμα και αυτά που δεν αντέχεις.

Υπάρχει ένα προσωπικό καταφύγιο στο οποίο ανατρέχεις για να αδειάσεις και να γεμίσεις;
Οι φίλοι μου είναι αυτοί που λειτουργούν σαν προσωπικό καταφύγιο.

Θεωρείς ότι οι νίκες ή οι ήττες είναι πιο σημαντικές στην ζωή μας;
Και τα δύο. Η νίκη με την έννοια της επιβολής είναι άχρηστη. Η νίκη χωρίς την πιθανότητα της ήττας δεν λέει τίποτα, για αυτό πρέπει να συνυπάρχουν και τα δύο.

Μια εικόνα που δεν θα ξεχάσεις ποτέ και ποιο το ωραιότερο ταξίδι που έχεις κάνει;
Στο Άμστερνταμ πέρυσι τα Χριστούγεννα. Ήμουν ερωτευμένος, μου άρεσε η πόλη και με γοήτευσε η ελευθερία που είχαν οι άνθρωποι. Δεν εννοώ την σεξουαλική ελευθερία αλλά τον τρόπο που συμπεριφέρονται, πηγαίνουν παντού με το ποδήλατο και οποιοδήποτε πρόβλημα συναντήσεις θα το λύσεις αμέσως. Η εικόνα που δεν θα ξεχάσω είναι ένα σε ένα συγκεκριμένο σημείο στην Ανάφη την ώρα που νυχτώνει.

Σου αρέσει να θυμάσαι ή να ξεχνάς;
Να θυμάμαι, γιατί δεν νομίζω ότι μπορείς να αλλάξεις αν δεν θυμάσαι. Να ξεχνάς και να μηδενίζεις κάθε μέρα είναι σαν να μην έχεις βάση. Κάτι που σε πληγώνει, πρέπει να το θυμάσαι, για να δεις τι έκανες λάθος  ώστε την επόμενη φορά να το αλλάξεις.

DSC_1758DSC_1797

Τι όνειρα κάνεις;
Μακριά από την Ελλάδα, για μια ζωή σε έναν άλλο πολιτισμό. Δεν είμαι υπέρ της λογικής ότι οπουδήποτε πέρα από εδώ είναι καλύτερα, απλώς νιώθω ότι πολλά μου προκαλούν θλίψη. Μια ανελευθερία ότι όλα πρέπει να γίνουν λαϊκά για αυτό θέλω να πάω κάπου που δεν θα με ταράζουν τα γεγονότα της καθημερινότητας μας και να μπορέσω εκεί να νιώσω ευτυχισμένος και δημιουργικός.

Το θεατρικό έργο «Φαέθων» του Δημήτρη Δημητριάδη σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά θα ξεκινήσει στις 11/02/2015  στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων.

Συνέντευξη: Γιάννης Πανταζόπουλος, j.pantazopoulos@yahoo.gr
Φωτογραφίες: Θανάσης Καρατζάς, karatzas_t@yahoo.gr