Πολλές φορές αναρωτιέμαι όταν βλέπω κάποιους ανθρώπους πώς γίνεται και είναι τόσο δημιουργικοί. Τόσο καλοί σε τόσα πολλά. Τόσο ταλαντούχοι. Εντάξει, υπάρχουν αρκετοί τέτοιοι αλλά στην ηλικία του Πάνου αυτό το πράγμα σπανίζει. Ο Πάνος Λουκαΐδης παρότι σπουδαστής ακόμη στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών, ήδη έχει στο ενεργητικό του αξιοζήλευτες δουλειές τόσο ως ηθοποιός όσο και ως σκηνοθέτης. Έχει τιμηθεί δύο φορές με βραβεία σε Παγκύπριους διαγωνισμούς παραστάσεων με τις οποίες εκπροσώπησε την Κύπρο στη Γαλλία. Τα τελευταία δύο χρόνια εν μέσω των καλοκαιρινών του διακοπών διδάσκει σε εργαστήρι θεατρικής αγωγής στην Κύπρο. Η τελευταία παράσταση την οποία σκηνοθετεί φέρει τον τίτλο “Κρεμάστρα” (σε κείμενο της Ελένης Λαδά), έχει προκαλέσει ιδιαίτερη αίσθηση στην Πάτρα όπου έκανε πρεμιέρα. Πλέον, περιοδεύει στην Ελλάδα με πιο πρόσφατες παραστάσεις αυτές της Αθήνας και αποσπά αρκετά καλές κριτικές. Πρόκειται για ένα μονόπρακτο δύο ατόμων των οποίων η ερωτική σχέση έχει φτάσει σε τέλμα και οι ίδιοι έχουν φθάσει σε σημείο να ξεπεράσουν τα όριά τους.

Ο Πάνος, όμως, δεν είναι ένας νέος που κάποιος θα έβλεπε στο δρόμο και δεν θα του έκανε αίσθηση. Έχει αυτό το κάτι το οποίο κεντρίζει τα βλέμματα. Έχει ιδιαίτερο στιλ και του αρέσει να εκφράζεται πολύ μέσα από αυτό. Είναι πασιφανές για κάποιον που θα το δει για πρώτη φορά και θα μπει στη διαδικασία να το γνωρίσει. Ο Πάνος μιλά για την έκφραση, το θέατρο, τον έρωτα και ό, τι του δίνει ερεθίσματα για να κάνει πράγματα από μια ξεχωριστή οπτική γωνία. Δεν ανέφερα ότι είναι μόλις 23 ετών, ε;

Panos Loukaidis 11

Οι ανησυχίες σου έγκεινται περισσότερο σε;
Αυτό που έχω ως εφαλτήριο για να εμπνέομαι και να δημιουργώ είναι απλά πράγματα. Οι εικόνες της καθημερινότητας είναι μία πολύ καλή αρχή. Έπειτα, σίγουρα πρέπει να λάβεις υπόψη και τα βιώματα μου σε όλες τους τις υποστάσεις. Ερωτικά, οικογενειακά, κοινωνικά και ούτω καθ’ εξής. Όλα αυτά με βοηθούν να πηγαίνω τον εαυτό μου ένα ή και περισσότερα βήματα πιο πέρα από τους στόχους που θέτω εκ των προτέρων. Ένας μόνιμος στόχος είναι να περνάω μέσα από τη δουλειά μου στον κόσμο τα πράγματα όπως τα βλέπω εγώ είτε αυτό γίνεται έμμεσα είτε άμεσα.

Ποιο είναι ό, τι πιο στερεοτυπικό έχεις δει θεατρικά και το αποδοκιμάζεις καλλιτεχνικά;
Είναι πολλά τα πράγματα τα οποία με χαλάνε λόγω του ότι μπορεί να είναι στερεοτυπικά. Αλλά πάντα θα βρω έστω και ένα καλό στοιχείο μέσα από αυτά καθότι όλα έχουν να σου δώσουν κάτι. Αυτό που αντιλαμβάνομαι ως στερεοτυπικό σε μία θεατρική δουλειά, περισσότερο από όλα, είναι να καταλάβω το τέλος της παράστασης ήδη από την αρχή της. Είναι ό, τι χειρότερο για εμένα. Έχει τύχει να δω πολλές κακές παραστάσεις –κακές κατά την ταπεινή προσωπική μου άποψη, πάντα- αλλά δεν θα ήθελα να ονομάσω θίγοντας συναδέλφους διότι είναι βασικό για εμένα να σέβομαι τη δουλειά και την προσπάθεια του καθενός. Άλλωστε, αυτό μπορεί να το πει ο οποιοσδήποτε και για τη δική μου δουλειά, δεν θεωρώ ότι είμαι άρτιος σκηνοθετικά και υποκριτικά, θα ήταν παράλογο να θεωρώ κάτι τέτοιο, ειδικά στην ηλικία που βρίσκομαι. Κάθε γνώμη και κριτική που δεν με προσβάλλει σαν άνθρωπο είναι καλοδεχούμενη και σεβαστή.

Τι πιστεύεις ότι κάνει ξεχωριστό εσένα και τι τη δουλειά σου;
Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζω ένα θεατρικό κείμενο είναι να το αναλύω λέξη προς λέξη. Κάνω τη λέξη στιγμιότυπο και χωρίζω το στιγμιότυπο σε πολλές και διαφορετικές εικόνες. Εν τέλει, μετατρέπω όλες τις εικόνες σε πράξη. Αυτό είναι το σημείο όπου και ολοκληρώνεται η δημιουργία. Όταν βλέπω το αποτέλεσμα είναι κάτι μαγικό, επειδή όλο αυτό είναι κάτι που έχει γίνει πράξη όπως ακριβώς τη φαντάστηκα ο ίδιος. Αυτό είναι κάτι κοινότυπο αλλά είναι μοναδικό ως συναίσθημα.  Αυτό που κάνει πιο ξεχωριστή τη δουλειά μου είναι ότι τις περισσότερες φορές παρατηρώντας το αποτέλεσμα συνειδητοποιώ ότι έχω υπερβεί τον εαυτό μου, τις δυνατότητές μου και θέτω υψηλότερα τον πήχη. Το πιο σημαντικό είναι ότι αντιμετωπίζω τις λέξεις με αγάπη, πόθο, πάθος, πολλές φορές και με διαστροφή και δίνομαι ολοκληρωτικά ψυχικά και σωματικά μέχρις ότου να ολοκληρώσω αυτό που επεξεργάζομαι.

Αυτή την περίοδο είσαι μόνος σου;
Η μοναξιά των ανθρώπων έγκειται καθαρά σε επιλογή. Θα ακουγόταν άσχημο αν έλεγα σε οποιαδήποτε φάση της ζωής μου ότι είμαι μόνος μου διότι πάντα επιλέγω να έχω δίπλα μου ανθρώπους που αγαπώ και θεωρώ ότι με αγαπούν και αυτοί. Ως αναφορά στο αν είμαι ερωτικά μόνος έχω να σου πω ότι αποστρέφομαι την κτητικότητα και μου αρέσει η ελευθερία στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Ακόμη και αν βρίσκομαι σε κάποια σχέση δεν ανήκω σε κάποιον ούτε και πιστεύω ότι κάποιος μου ανήκει και ακόμη και αν δεν βρίσκομαι σε κάποια σχέση και πάλι, όπως εξήγησα, δεν είμαι μόνος μου.

Και πώς νιώθεις;
Υπέροχα. Και πάντοτε γεμάτος, ανεξαρτήτως των ερωτικών μου. Η ερωτική ζωή ενός ανθρώπου δεν είναι ο μόνος παράγοντας που καθορίζει τα συναισθήματα του σαν σύνολο. Έχω σημαντικούς, για εμένα, ανθρώπους τόσο στην Ελλάδα όπου ζω τα τελευταία χρόνια όσο και στην Κύπρο που έχω σχέσεις, με λίγα και καλά άτομα.

Panos Loukaidis 10 Panos Loukaidis 09 Panos Loukaidis 14 Panos Loukaidis 15

Και κάνεις αποχή και από το σεξ;
Πάντα μπορώ να ζήσω και δίχως αυτό, όχι όμως και για πάντα! Αλλά δεν μπορώ να αρνηθώ ότι του έχω και αδυναμία. Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην του έχει, ειδάλλως κάτι πηγαίνει στραβά!

Υπό ποιες προϋποθέσεις θα συνέδεες το σεξ με το θέατρο;
Είναι δυστυχές το ότι στην Ελλάδα του 2014 το γυμνό, το σεξ και οτιδήποτε διαφορετικό είναι θέματα για τα οποία ντρέπεσαι να μιλήσεις γιατί θεωρούνται «κακά» πράγματα. Δεν θα έπρεπε να αποτελεί ταμπού το σεξ. Είναι εντυπωμένο στο νου των ανθρώπων τόσο τυποποιημένο και τόσο στεγανός και οριοποιημένος ο τρόπος με τον οποίο πρέπει να παρουσιάζεται. Υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι να μεταφέρεις το σεξ στη σκηνή. Και όταν γίνεται αυτό σε μία καλή δουλειά μπορεί να δώσει τόσα μηνύματα και μαθήματα ζωής σε άτομα πολύ μικρών έως και πολύ μεγαλύτερων ηλικιών.

Μεταξύ όλων αυτών των τρόπων, υπάρχει σωστός και λαθεμένος τρόπος;
Ποιος είναι ικανός να κρίνει το τι είναι σωστό και τι λάθος; Το σεξ έχει πολλά πρόσωπα, πολλές διαστάσεις, είναι ένα θέμα που μπορείς να το προσεγγίσεις από άπειρες πλευρές. Η καθεμία από αυτές σίγουρα θα σου δώσει πολλά εφόσον είναι όλες πράξεις απολύτως φυσιολογικές από τη στιγμή που ο ανθρώπινος νους δεν πρέπει να περιορίζεται σε standards.

Είσαι ρομαντική και ευαίσθητη ψυχή ή όπου φυσά ο άνεμος;
Έχω περάσει και από τις δύο φάσεις. Πολλές φορές ακολουθώ τον άνεμο. Άλλες φορές κάτι μου λέει να πηγαίνω κόντρα σε αυτόν. Εν ολίγοις, βάζω 50% το “θέλω” και 50% το “πρέπει”. Πολλές είναι οι φορές που καλούμαι να επιλέξω μεταξύ του “θέλω” και του “πρέπει”. Αυτές είναι οι φορές κατά τις οποίες μέσα μου δημιουργείται ένας πόλεμος αποτελούμενος από πολλές μάχες μέχρις ότου να ενδώσω στον έρωτα ή στη λογική. Συνήθως, νικάει ο έρωτας. Αν αυτό μου προσδίδει την ταμπέλα του ρομαντικού, τότε πες με ρομαντικό.

Θα μοιραζόσουν μαζί μου και μαζί με όσους διαβάζουν αυτό το κείμενο μια από τις πιο τρυφερές ερωτικές σου στιγμές με σύντροφο ή και μη σύντροφο;
Υπάρχουν πολλές. Από το να οργανώσω ένα δείπνο με κατάλληλη ατμόσφαιρα μέχρι και να κάνω ένα μεγάλο και κουραστικό ταξίδι ώστε να κάνω μια έκπληξη, ένα δώρο, όπως ένα απλό χαμόγελο!

Panos Loukaidis 08 Panos Loukaidis 07 Panos Loukaidis 06 Panos Loukaidis 04 Panos Loukaidis 02

Πες μου για τα επόμενά σου βήματα, επαγγελματικά.
Θα παίξω στην παράσταση “Ερωτική Ρωγμή”, σε ένα ατόφια ερωτικό κείμενο της Μαίρης Κλάμπουρα και σε σκηνοθεσία της Βάσως Σακελλάρη. Έξι ηθοποιοί θα ερμηνεύουν ο καθένας από ένα μονόλογο. Οι παραστάσεις θα ξεκινήσουν στις 26 Μαΐου στο θέατρο “Αγορά”, στην Πάτρα και, πιθανότατα, θα περιοδεύσει και σε άλλα μέρη της Ελλάδας. Επίσης, βρίσκομαι σε συζητήσεις για τη σκηνοθεσία ενός θεατρικού έργου που θα ξεκινήσει παραστάσεις τον Οκτώβριο. Θέλω να ευχαριστήσω τη Βάσω Σακελλάρη και τη Μαίρη Κλάμπουρα που μου δίνουν την ευκαιρία να δουλέψω ένα τόσο ξεχωριστό κείμενο. Και μιας και ξεκίνησα τις ευχαριστίες, κάπου εδώ θέλω να ευχαριστήσω πολύ και την Ελένη Λαδά που συνεργαστήκαμε μαζί για την “Κρεμάστρα”.

Τι είναι αυτό που σε ανησυχεί περισσότερο για τον εαυτό σου αλλά και για την υπόλοιπη νεολαία στην Ελλάδα του σήμερα;
Αν ξημερώσει αύριο και για τον άλφα ή βήτα λόγο δεν θα έχω τη δυνατότητα να ανταπεξέλθω στις υποχρεώσεις μου. Στους φίλους μου, στην οικογένεια μου και σε όλα τα συναφή. Για εμάς, το νέο αίμα, προβληματίζομαι ιδιαίτερα. Ευελπιστώ τα πράγματα να γίνουν πολύ καλύτερα ώστε όλοι μας να μπορέσουμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα σαν άνθρωποι. Αυτό δεν παρακωλύεται μόνο από το γεγονός της οικονομικής κρίσης. Αν οι άνθρωποι εμπιστευόμασταν περισσότερο τους συνανθρώπους μας τα πράγματα ίσως να ήταν πολύ καλύτερα. Επίσης, ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι ότι όλα γύρω μας αλλάζουν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Η έλλειψη της σταθερότητας μας εμποδίζει να επικεντρωθούμε σε μεμονωμένα θέματα ώστε να τα αναλύσουμε, προσπερνούμε σχεδόν τα πάντα επιφανειακά.

Ποια είναι η σχέση σου με τη μόδα;
Καμία! Δεν ακολουθώ αυτήν και τις τάσεις της. Ναι μεν η μόδα δημιουργεί για εμάς, αλλά δημιουργεί πολύ συγκεκριμένα πράγματα που ίσως εξυπηρετούν συγκεκριμένα πράγματα. Μου αρέσει να κάνω συνδυασμούς επιλογών και όχι να ακολουθώ ότι μου πλασάρεται ως μόδα.

Τι σε κάνει να έχεις τέτοιο γούστο; Είναι ελκυστικό για το μάτι ακόμη και των πιο προκατειλημμένων.
Ευχαριστώ για το κομπλιμέντο. Η αλήθεια είναι ότι μου το λένε αυτό αρκετά άτομα που γνωρίζω και μάλιστα αρκετά συχνά. Μάλιστα, πρόσφατα, σε ένα ταξίδι που έκανα στο Μιλάνο μου πρότειναν να με φωτογραφήσουν για ένα blog που ασχολείται με μόδα. Κολακεύτηκα αλλά γενικά σε όλους λέω το ίδιο –αυτό που ισχύει, δηλαδή- ό,τι μου αρέσει αισθητικά, ό,τι “χτυπάει στο μάτι μου” και πιστεύω ότι με εκφράζει, το χρησιμοποιώ.

Η σεξουαλικότητα αυτή καθαυτή (με ή χωρίς την έκφρασή της) καθορίζει την αισθητική της δουλειάς και της γενικότερης εικόνας ενός ανθρώπου;
Όχι. Δεν πιστεύω ότι η σεξουαλικότητα μπορεί να επηρεάσει το αποτέλεσμα μιας δημιουργίας –για ό,τι είδους δημιουργία και αν μιλάμε. Τον τρόπο έκφρασης μέσω του ντυσίματος, ίσως. Στην τέχνη όμως δεν πιστεύω ότι ισχύει κάτι τέτοιο.

Πες μου μια φιλοδοξία σου, το πιο τρελό σου όνειρο (ακόμη και αν γνωρίζεις ότι είναι πρακτικώς αδύνατο να πραγματοποιηθεί).
Έχω κάποιες, όπως όλοι οι άνθρωποι, κάποιες πιο εφικτές ως στόχοι και κάποιες άλλες δυσκολάκια! Ας πούμε μία πιο προσγειωμένη είναι να συνεργάζομαι με αξιόλογα άτομα κάνοντας προσεγμένες δουλειές ώστε ο κόσμος να μαθαίνει τον Πάνο μέσα από τη δουλειά του και όχι μέσω του κιτρινισμού που επικρατεί στην Ελλάδα. Ένα παράδειγμα φιλοδοξίας ανέφικτης να πραγματοποιηθεί, ανάμεσα σε αρκετά άλλα, είναι να παίξω κάποια μέρα με τον Hugh Jackman (μου αρέσει πολύ σαν ηθοποιός)!

Panos Loukaidis 03

Πιστεύεις ότι εκτός του ότι πρωταγωνιστές των ζωών μας είμαστε εμείς οι ίδιοι, και σκηνοθέτες τους;
Σίγουρα το πιστεύω! Καθημερινά, παλεύουμε τα πράγματα να έρθουν όπως ακριβώς τα ονειρευόμαστε (ή και καλύτερα). Κάνουμε ό,τι θεωρούμε απαραίτητο, εμείς είμαστε αυτοί που πράττουμε βάσει των επιθυμιών μας. Όμως, υπάρχει ένα ενδεχόμενο το οποίο μπορεί να επιφέρει ανατροπή των πραγμάτων, όσο και αν εμείς έχουμε προσπαθήσει για πολλά, κάποια από αυτά μπορεί να μας έρθουν απρόσμενα. Είναι αυτό που, θεατρικά, ονομάζεται “συμβάν”. Αν το συμβάν εμφανισθεί απρόσμενα και αλλάξει τη φυσιολογική ροή των πραγμάτων οι επιλογές μας είναι να κινηθούμε στο ρεύμα των πραγμάτων όπως το συμβάν τα έφερε όντες συμβιβαζόμενοι, να προσπαθήσουμε να το ανατρέψουμε ώστε να επέλθουν άλλα συμβάντα και να τα διαμορφώσουμε εμείς πάλι όπως επιθυμούμε ώστε να προσεγγίσουμε όσο το δυνατό περισσότερο τους στόχους μας και, κάποιες φορές, ίσως είναι εφικτό να προσπαθήσουμε να ανατρέψουμε το συμβάν ανακτώντας την πρότερη κατάσταση στην οποία κινούμασταν πριν το συμβάν εμφανισθεί, κάνοντας πως δεν συνέβη ποτέ. Ο άνθρωπος δρα και συμπεριφέρεται προσαρμοζόμενος στα εκάστοτε συμβάντα της ζωής του. Αυτό το κάνει από ένστικτο με σκοπό την επιβίωσή του. Και η επιβίωση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το θάρρος μας.

*Ευχαριστίες στο Γιώργο Κάρρα και την Trasure House Boutique.

Κείμενο: Φίλιππος Γαβριηλίδης
Φωτογραφίες: Αλέξανδρος Ακρίβος