Η συχνή παρουσία του στους χώρους της rave κουλτούρας της Βαρκελώνης των αρχών της δεκαετίας του ’90, αλλά και η ενασχόλησή του με τους πρωτοπόρους συνθέτες ηλεκτρονικής μουσικής των δεκαετιών του ’50 και του ’60, είναι τα δύο στοιχεία που έχουν καθορίσει την συνθετική προσέγγιση του Roc Jiménez de Cisneros, ιδρυτή και κύριου μέλους του σχήματος Evol. Αντλώντας έμπνευση από την αλγοριθμική μέθοδο σύνθεσης, τη γεωμετρία των φράκταλς, τα χαοτικά συστήματα και τη θεωρία των κβάντα από τη μία, και από το «hoover» – τον ήχο-σήμα κατατεθέν της χορευτικής μουσικής της δεκαετίας του ’90 – και την ψυχεδελική επίδραση της techno από την άλλη, έχει πετύχει να γεφυρώσει δύο φαινομενικά αντίθετους κόσμους, δημιουργώντας ένα δικό του μουσικό ιδίωμα το οποίο ο ίδιος ονομάζει «computer music for hooligans». Χρησιμοποιώντας κλασικά synthesizers, γλώσσες προγραμματισμού αλλά και ασυνήθιστες πηγές όπως κόρνες αέρος, οι συνθέσεις του κινούνται ανάμεσα στον μινιμαλιστικό ψηφιακό θόρυβο, τα φρενήρη και αφηρημένα κολλάζ ήχων και τα δυναμικά acid drones των πρόσφατων κυκλοφοριών του. Είναι επίσης ιδρυτής της δισκογραφικής εταιρείας Alku, ενώ οι δίσκοι του έχουν κυκλοφορήσει από εταιρείες όπως η Mego, η Entr’acte και η Presto!;. Έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με τους Russell Haswell, Mark Fell και Francisco López. Τoυς επόμενους μήνες θα κυκλοφορήσει ένα 12” LP στον ΡΟΜΒΟ. 

4

Computer music for hooligans. Παρακαλώ εξήγησε τη συγκεκριμένη φράση.
Αρχίσαμε να χρησιμοποιούμε αυτή τη φράση στα τέλη των ’90s, όταν αισθανθήκαμε ότι έπρεπε να επισημάνουμε το γεγονός πως η μουσική που αποκαλείται computer music δεν ήταν πλέον 100% ακαδημαϊκό θέμα. Για πολύ καιρό περιοριζόταν αποκλειστικά σε πανεπιστημιακό και εργαστηριακό επίπεδο. Τότε, στα μέσα των ‘90s, πολλοί άνθρωποι που δεν προέρχονταν αναγκαστικά από τον ακαδημαϊκό χώρο, απέκτησαν πρόσβαση σε ένα σωρό εργαλεία και software. Ανήκω σε μια γενιά καλλιτεχνών, η οποία κατά κάποιο τρόπο γεφύρωσε το χάσμα ανάμεσα στην ακαδημαϊκή πλευρά της μουσικής και άλλων μορφών της. Συγκεκριμένα στην δική μου περίπτωση, μεταξύ της computer music και της club κουλτούρας.

Ξέρω ότι το αισθητικό αποτέλεσμα είναι αυτό που έχει σημασία για σένα, όμως όταν ξεκινήσατε σαν EVOL, ήσασταν στενά συνδεδεμένοι με τη σκηνή του προγραμματισμού. Παρόλο που η πολυπλοκότητα του ήχου σας προκύπτει από άριστες γνώσεις γύρω από τον προγραμματισμό, νομίζεις ότι πλέον απευθύνεστε σε ένα ευρύτερο κοινό;
Αισθητικά, πολλά από αυτά που κάνουμε αφορούν την έλλειψη του ανθρώπινου παράγοντα στη μουσική, οπότε ακόμα με ενθουσιάζουν οι υπολογιστές και οι αλγόριθμοι. Kαι σε κάθε περίπτωση, η μεθοδολογία αποτελεί κομμάτι του αισθητικού αποτελέσματος. Οτιδήποτε κάνεις είναι άμεσα συνδεδεμένο με τα εργαλεία που χρησιμοποιείς. Το ζήτημα είναι να μη γίνεσαι τόσο εμμονικός με αυτά τα πράγματα. Ειδάλλως ρισκάρεις να καταντήσεις απλώς ένας βιρτουόζος, ένας αρτίστας και τίποτα παραπάνω, κάτι το οποίο μου φαίνεται βαρετό.

3

Απ’ όσο θυμάμαι παράτησες συνειδητά το πανεπιστήμιο. Πώς επηρέασε αυτή η επιλογή σου τους ΕVOL; Έχω την εντύπωση ότι ο υβριδικός ήχος που έχετε δημιουργήσει πρέπει κάπως να σχετίζεται με αυτό.
Πιστεύω ότι έχει να κάνει περισσότερο με την προσωπική μου εμπειρία με τη μουσική, παρά με οτιδήποτε άλλο. Κατέληξα στην ηλεκτρονική μουσική μέσα από ένα συνοθύλευμα dance και ακαδημαϊκής μουσικής. Τότε όλα αυτά ήταν το ίδιο για μένα. Συμβαίνουν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα στη γκρι ζώνη μεταξύ της techno και της κληρονομιάς της ηλεκτροακουστικής μουσικής, επειδή η μίξη αυτών των δύο επαναπροσδιορίζει τα όρια και τα στάνταρ του ηλεκτρονικού ήχου. Για την ακρίβεια είναι θλιβερό να χρησιμοποιούμε ακόμα τέτοιες ταμπέλες. Η διάκριση μεταξύ ακαδημαϊσμού και underground μού είναι αδιάφορη, αφού πιστεύω πως η οριοθέτηση αλλάζει με τον καιρό και είναι θέμα οπτικής.

Μίλησέ μου για τη rave σκηνή που αναπτύχθηκε στη Βαρκελώνη στα ‘90s (Bakalao) και πώς αυτή επηρέασε τον ήχο των EVOL.
Υπήρχαν πολλές χορευτικές σκηνές στην Ισπανία το ’80 και το ’90, αλλά κομμάτια αυτού του κεφαλαίου έχουν συστηματικά παραλειφθεί από την ιστορία της μουσικής. Αυτές οι σκηνές συχνά έπαιζαν γεωκλιματικό ρόλο: φθηνά, ηλιόλουστα clubs, όπου ξένοι DJs έπαιζαν underground μουσικές. Σε κάποιες περιπτώσεις τα πράγματα εξελίσσονταν, όπως έγινε με την italo-disco, που ξεκίνησε στην Ιταλία, αλλά άνθισε πολύ κατά μήκος της καταλανικής ακτής. Και μετά μην ξεχνάς πως ήρθε η Ibiza. Η λιγότερο διαδεδομένη ισπανική σκηνή στο εξωτερικό ήταν αυτή της Βαλένθια, η οποία γέννησε μία hardcore techno υποκουλτούρα, την Makina ή αλλιώς Bakalao. Τότε, στα τέλη των ‘80s ήμουν ακόμα πολύ μικρός, γι’ αυτό ενώ γνώριζα τη φάση δεν έδινα ιδιαίτερη σημασία. Πολύ αργότερα συνειδητοποίησα ότι ήταν μία πολύ δημιουργική και ζωντανή σκηνή. Ένας από τους βασικούς λόγους για αυτή τη φρέσκια προσέγγιση στη μουσική, σε αυτήν και σε άλλες σκηνές, ήταν το γεγονός ότι οι παραγωγοί δεν είχαν συμπαγή αντίληψη για αυτό που έκαναν. Ήταν απλά ενθουσιασμένοι με την προοπτική του να κάνουν κάτι καινούριο και περίεργο. Υπό αυτή την έννοια, με ενδιαφέρει πολύ αυτός ο ήχος, αλλά δεν μπορώ να πω ότι με επηρέασε άμεσα. Περιέργως, η Bakalao παραμένει ακόμα και σήμερα στιγματισμένη, όπως και άλλα υποείδη χορευτικής μουσικής στην Ευρώπη (gabber, scouse, donk, κλπ.), απλά και μόνο επειδή είναι συνήθως συνυφασμένα με πιο λαϊκά clubs και απορρίπτονται σα μουσική κατώτερης ποιότητας.

2

Θυμάμαι, από την τελευταία φορά που ήσουν εδώ, μιλούσες για τα πρώιμα projects της alku, όπως το foo foo foo script*. Στην αρχή η alku ήταν περισσότερο μια πλατφόρμα εξερεύνησης της πολυπλοκότητας των υπολογιστών. Θα κάνετε κάτι παρόμοιο στο μέλλον ή τέλος τα hacking αστεία;
Μας ιντρίγκαρε πάντα το παιχνίδι με τα διάφορα formats, όχι συνεχώς – αυτό θα ήταν βαρετό και υπερβολικό. Θα έλεγα πως η φιλοσοφία παραμένει η ίδια. Πρόσφατα κυκλοφορήσαμε μία συλλογή που ήταν βασικά ένα ζευγάρι από κεντητά ραφτά. Για να κατεβάσεις τη συλλογή πρέπει να λύσεις ένα γρίφο. Τέτοιου είδους πράγματα είναι ακόμα κομμάτι της σκέψης μας.

Σχέδια για το άμεσο μέλλον;
Δουλεύουμε πάνω σε κυκλοφορίες για ΡΟΜΒΟ, DIAGONAL, iDEAL, BUS, και PRESTO!?

1

Evol website: http://vivapunani.org/

Alku website: http://alkualkualkualkualkualkualkualkualkualku.org/

*Kώδικας που κατέβαζε ο χρήστης, και αναπαρήγαγε με τυχαία σειρά όλα τα αρχεία ήχου που είχε στον υπολογιστή του δημιουργώντας cutups.

Η ομάδα Ρόμβος κάνει guest editing για αυτό το Σαββατοκύριακο στο site του ΓΚΡΕΚΑ.

Ακολούθησε το ΓΚΡΕΚΑ στο facebook: https://www.facebook.com/grekamag
Ακολούθησε το ΓΚΡΕΚΑ στο instagram: http://instagram.com/grekamag