Στα πλαίσια της έκθεσης 329, που διοργανώθηκε από την πλατφόρμα KUP στη Βιέννη, ο Ρόμβος συμμετείχε με μια εγκατάσταση και την έκδοση ενός gatefold 12” βινυλίου υπό τον τίτλο Undeveloped: Uncovering of a liminal space.

To Undeveloped ξεκίνησε με σκοπό την διερεύνηση των ακουστικών ιδιοτήτων των παρατημένων και μισοτελειωμένων οικοδομών στην Αθήνα και στα περίχωρα, μια μάλλον τυπική εικόνα στην επόχη της κρίσης. Μετά από διάφορες απόπειρες και εξερευνήσεις βρέθηκε το Αλθέα, ένα ξενοδοχειακό συγκρότημα και σύμπλεγμα καλοκαιρινών κατοικιών, το οποίο βρίσκεται στο Σαρωνικό, 15 χλμ έξω από την Αθήνα, με πάνω από τριακόσια δωμάτια, πισίνα, restaurant κ.ά. Παρόλο που το Αλθέα ήταν ολοκληρωμένο κατά 90%, για άγνωστους λόγους δεν λειτούργησε ποτέ. Το απότελεσμα ήταν να βανδαλιστεί πλήρως αφού ξηλώθηκε καθετί που είχε κάποια αξία (πλακάκια, μπάνια, παράθυρα κτλ.) από τους κατά καιρούς “ επισκέπτες” του.

feature

Η αρχική μας διάθεση ήταν να προσεγγίσουμε αυτές τις σπάνιες ηχητικές συνθήκες που δημιουργούνται από ένα τέτοιου μεγέθους παρατημένο συγκρότημα χωρίς να λάβουμε υπόψιν την προηγούμενη χρήση του. Αυτή η ηχητική περιπλάνηση συνεπάγεται μια ασυνήθιστη εκτίμηση του χώρου, πέραν της οπτικής αντίληψης. Τα δωμάτια που είχαν σχεδιαστεί να προσφέρουν ιδιωτικότητα πλέον άρχισαν να καταλαμβάνονται από εξωτερικούς ήχους – του ανέμου, της θάλασσας και της κίνησης. Ακόμα και η δικιά μας παρουσία δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί ούτε αποκλειστικά δημόσια ούτε όμως ιδιωτική. Οι συγκεκριμένες εγκατάστασεις αποτελούν πλέον χώρους για τους οποίους δεν ισχύει ο διαχωρισμός εντός/ εκτός.

Αυτή η ανοιχτή και μεταβατική φύση του κτιρίου αποδείχθηκε καθοριστική για την εξερεύνησή μας, μιας και γρήγορα συνειδητοποιήσαμε πως δεν είμαστε οι μόνοι επιδρομείς στον εγκαταλελειμμένο χώρο. Μεγάλο μέρος του συγκροτήματος αποτελεί ένα αστικό πεδίο μάχης για αγώνες airsoft, ένα άθλημα κατά το οποίο, οι παίκτες χωρίζονται σε ομάδες με αερόβολα όπλα (απομιμήσεις πραγματικών όπλων) και δημιουργούν ένα τεχνητό σκηνικό μάχης. Aυτή την φορά το άδειο ξενοδοχείο απέκτησε μια καινούρια χρήση. Οι ηχογραφήσεις, οι οποίες περιλάμβανουν τους ήχους προετοιμασίας των ομάδων και τους σποραδικούς κρότους των όπλων, αποτελούν καταγραφή της επαναδραστηριοποίησης του κτιρίου.

1

Όροι όπως “μέσα” / “έξω” χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια απτή πραγματικότητα, η οποία αντικατοπτρίζει την ανάγκη των ανθρώπων για όρια και σύνορα ασφάλειας, διαχωρίζοντας αυτό που είναι γνωστό, φιλικό και γνώριμο από το άγνωστο και το επικίνδυνο. Δομικά όλα τα παιχνίδια βασίζονται σε πολωμένες γεωμετρίες, έχοντας σαν σημείο αναφοράς τους το τι βρίσκεται εντός και τι εκτός του “ μαγικού κύκλου”, ένα πλαίσιο που διαχωρίζει την τελετουργία του παιχνιδιού από τον ρεαλισμό του πραγματικού κόσμου, ενώ παραμένει πάντα ανοιχτή μια δίοδος μεταξύ των δύο. Το Αλθέα προσφέρει μια μοναδική εμπειρία για τους παίκτες μέσω της τωρινής αρχιτεκτονικής του, καθώς κάθε πόρτα έχει αφαιρεθεί, ενώ ταυτόχρονα οι μέγαλοι διάδρομοι και τα κενά παράθυρα καταργούν την ιδιωτικότητα.

2

Τέτοιοι παρατημένοι χώροι εμπεριέχουν το απρόσμενο, ένα στοιχείο τυχαιότητας, ανακυρήσσοντας τον εαυτό τους σε ξεχωριστές πολλαπλότητες. Ανοιχτοί, σχεσιακοί, κατακερματισμένοι και διαρκώς υπό αξιοποίηση, με το να βρίσκονται συνεχώς σε ένα μεταίχμιο, ενεργοποιούν το αναπάντεχο. To Αλθέα σαν ένας τέτοιος χώρος είναι διαρκώς υπό εξέλιξη και επαναπροσδιορισμό.

Η κεντρική εικόνα είναι από εδώ.

Η ομάδα Ρόμβος κάνει guest editing για αυτό το Σαββατοκύριακο στο site του ΓΚΡΕΚΑ.

Ακολούθησε το ΓΚΡΕΚΑ στο facebook: https://www.facebook.com/grekamag
Ακολούθησε το ΓΚΡΕΚΑ στο instagram: http://instagram.com/grekamag