Ένας από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες της ηλεκτρονικής avant garde-techno-noise-experimental ambient-industrial μουσικής σκηνής από το Portland του Oregon, ο Pete Swanson, έρχεται για πρώτη φορά στην Αθήνα για ένα live show απόψε στο Ρομάντσο. «Κάνω πολύ και διαφορετική μουσική. Πάντα με ενδιέφερε η φθορά, το λάθος και τα χαοτικά ηχητικά events. Οι περισσότερες ηχογραφήσεις και οι περιοδείες που κάνω τα τελευταία δύο χρόνια αποτελούν μια υβριδική προσέγγιση στον θόρυβο και στην τέκνο μουσική που παρουσιάζω με αυτοσχεδιασμούς σε συναρμολογημένο συνθεσάιζερ. Σε αυτό το στιλ θα παίξω και στην Αθήνα», λέει ο Pete Swanson που του μιλήσαμε λίγο πριν από το show.

11025378_457538197736821_1057849748_o

Ποια είναι η άποψή σου για το internet, το YouTube και την mp3 κουλτούρα;
Δεν ξοδεύω και πολύ χρόνο με όλο αυτό. Έχει θετικά και αρνητικά. Είμαι περίεργος για το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα. Μου φαίνεται ότι η μουσική που δεν είναι η κλασική δημοφιλής ποπ, δεν παρουσιάζεται όπως θα έπρεπε. Ποτέ δεν θα δεις πολύ πετυχημένα και αναγνωρισμένα κομμάτια noise, jazz, classical, οι μουσικοί της ηλεκτρονικής μουσικής έλκονται από το ψηφιακό περιβάλλον και αυτό είναι προβληματικό. Παρατηρώ γενικά μία καλλιτεχνική ισοπέδωση και το εύρος της αισθητικής στην μουσική να συρρικνώνεται. Η έννοια του αυθεντικού γίνεται θολή και οι μουσικές κοινότητες δεν συσχετίζονται πια με την γεωγραφία. Για παράδειγμα υπήρχαν διάφορες χώρες και πόλεις που έκαναν μουσική τη δεκαετία του ‘90 και τώρα αυτές οι κοινότητες υπάρχουν στο ίντερνετ χωρίς να υπάρχει η ανάγκη να σχετίζονται με έναν τόπο γεωγραφικά.

Τι άλλο κάνεις εκτός από μουσική;
Η μουσική είναι για μένα εμμονή εδώ και χρόνια και με απασχολεί με διάφορους τρόπους. Μου αρέσει να ψάχνω δίσκους και αυτόν τον καιρό είμαι στις ετοιμασίες μαζί με φίλους να ξεκινήσω μία δισκογραφική με επανεκδόσεις. Είμαι ενθουσιώδης αναγνώστης και σε αυτή την περιοδεία έχω μαζί μου βιβλία του Tom McCarthy. Τελευταία περνάω και πολύ χρόνο με ένα κουτάβι που υιοθέτησα πρόσφατα. Με την κοπέλα μου πηγαίνουμε συχνά σε εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, με ενδιαφέρει πολύ ο διάλογος της τέχνης και της γραφής και είναι μέρος και της δικής μου δημιουργικής διαδικασίας.

11039688_457538121070162_129117385_o

Ζεις από τη μουσική σου;
Έχουν υπάρξει εποχές που ζούσα από τη μουσική μου αλλά μόλις τελείωσα το μεταπτυχιακό μου στην ψυχιατρική νοσηλευτική και ψάχνω για δουλειά σε αυτόν τον κλάδο. Θα μπορώ να κάνω διάγνωση και να συνταγογραφώ φάρμακα για ψυχικά ασθενείς. Δεν ξέρω αν στο μέλλον θα έχω χρόνο να περιοδεύω, αλλά ελπίζω να καταφέρνω να ταξιδεύω που και που με αφορμή τη μουσική.

Ποιες είναι οι επιρροές σου;
Αυτόν τον καιρό μπορώ να πω με ειλικρίνεια ότι εμπνέομαι από την προσωπική μου δημιουργική πορεία από τους Yellow Swans και μετά. Υπάρχει πολύ μουσική που μου αρέσει αλλά τα περισσότερα από αυτά δεν έχουν καμία σχέση με την μουσική που φτιάχνω. Πιτσιρικάς άκουγα μουσική που ήταν κοντά στο στιλ μου όπως Riot Grrl bands and godheadSilo, Unwound. Σε κάποια φάση μου άρεσαν πολύ οι Public Enemy. Γνώρισα πολλά παιδιά που είχαν πολύ καλές συλλογές δίσκων και τότε ανακάλυψα τους Ligeti, Drexcia, This Heat, Gate, κ.ά. Από τότε κυνηγάω νέους ήχους.

Πώς συνθέτεις τη μουσική σου;
Έχω δουλέψει με σύνθεση και αυτοσχεδιασμό και όλα τα ενδιάμεσα. Αυτόν τον καιρό δουλεύω με ένα μόνιμο, ηχητικό λεξιλόγιο αυτοσχεδιαστικά, χρησιμοποιώ ένα συναρμολογούμενο συνθεσάιζερ και μερικά πετάλια. Στον επόμενο δίσκο μου θα ήθελα να κάνω περισσότερο δουλειές με σύνθεση αλλά πρέπει πρώτα να μάθω να χρησιμοποιώ υπολογιστή.

Θυμάσαι την χειρότερη σου στιγμή σε συναυλία;
Αυτό έγινε στο Unsound 2013. Πάντα παίζω στο πάτωμα αλλά εκείνη τη φορά είχε πολύ κόσμο και δεν είχα χώρο. Άφησα τότε τον κόσμο να ανέβει στην σκηνή χωρίς να έχει ελεγχθεί από πριν η σκηνή, και τελικά ήταν πολύ ασταθής. Ο κόσμος χόρευε και η σκηνή παλλόταν με αποτέλεσμα να πέφτουν διάφορα από τα εξαρτήματα μου, πράγματα έβγαιναν από την πρίζα και έπεφταν στο πάτωμα. Είχα την καλύτερη ενέργεια από οποιοδήποτε άλλο show, αλλά ήταν πολύ ατσούμπαλο και χαοτικό. Αναγκάστηκα να ξοδέψω πολύ χρόνο για να τα φτιάξω όλα μετά.

11015771_457538151070159_761345576_n

Υπάρχει πιθανότητα επανασύνδεσης των Yellow Swans;
Το έχουμε συζητήσει κάποιες φορές, αλλά με τον Gabe μας χωρίζουν 5000 χλμ. Είμαστε και οι δύο απασχολημένοι με την σόλο καριέρα μας και από την άλλη εγώ είμαι νοσηλευτής και ο Gabe καθηγητής καλλιτεχνικών. Μία ποιοτική επανασύνδεση δεν είναι καθόλου εύκολο να συμβεί. Δεν έχουμε παίξει μαζί τα τελευταία επτά χρόνια και θα χρειαζόμασταν πολλές πρόβες αν αποφασίζαμε να δουλέψουμε πάλι ως Yellow Swans, το 2015.

Ποιος είναι ο ορισμός σου για την καλή μουσική;
Είναι πολύ δύσκολη ερώτηση. Υπάρχει πολύ μουσική που είναι «καλή» και εμένα δεν μου αρέσει καθόλου και υπάρχει και πολύ «κακή» μουσική που πιστεύω ότι είναι καταπληκτική. Έχω ένα γενικό ενδιαφέρον στην ασυνήθιστη και πρωτοποριακή μουσική αλλά κάποιες φορές απολαμβάνω έναν προβλέψιμο, διασκεδαστικό ποπ δίσκο. Πιστεύω ότι η μουσική είναι καλή όταν ο ακροατής μπορεί να καταλάβει ότι αυτό που ακούει δεν προσπαθεί να γίνει κάτι που δεν είναι ή δεν αντιγράφει μονοπάτια που άλλοι ξόδεψαν πολύ χρόνο για να τα δημιουργήσουν. Δεν έχω χρόνο για τη μουσική που βασίζεται σε κουρασμένες χειρονομίες.

11026549_457538194403488_1356504866_n

Η καλύτερη και η χειρότερη μουσική που άκουσες τελευταία;
Αγαπώ πολύ το «Blaster» LP στην PAN του James Hoff. Μου αρέσει που δεν θεωρεί τον εαυτό του πρώτα από όλα μουσικό αλλά χρησιμοποιεί τον ήχο ως μέρος μίας ευρύτερης καλλιτεχνικής έκφρασης. Έχει στοιχεία οπτικά που δημιουργήθηκαν με τον ίδιο τρόπο που δημιουργήθηκε το «Blaster» και ο ήχος και η εικόνα του είναι κορυφαία. Τελευταία ακούω και πολύ παράξενη μεξικάνική progressive synth μουσική, που περιέχει στοιχεία από παραδοσιακή μουσική, προ-ισπανική ενορχήστρωση και ηχογραφήσεις από την φύση. Μουσικοί όπως οι Jorge Reyes, Via Lactea, Luis Perez είναι το χειρότερό μου. Εκεί έξω κυκλοφορεί πραγματικά μέτρια μουσική που δεν με απασχολεί καθόλου. Ίσως ό,τι έχει να κάνει με indie rock.

Τι σημαίνει για σένα «underground»;
Όταν σκέφτομαι underground κουλτούρα τη συνδέω συνήθως με τη σκηνή noise και την punk. Συναυλίες που γίνονται σε υπόγεια και σε σαλόνια σπιτιών. Η μουσική που βγαίνει σε κασέτα και είναι αντιεμπορική. Ένα από τα πράγματα που αγαπώ στο Λος Άντζελες είναι ότι έχει μέρη που χωράνε το πολύ σαράντα άτομα και εκεί μπορούν να γίνουν μουσικά πράγματα με ρίσκο. Ήμουν στην Αγγλία για λίγες μέρες και εκεί η έννοια της underground χορευτικής μουσικής κουλτούρας με μπερδεύει πολύ, μου φαίνονται όλα mainstream.

PETE SWANSON – LIVE SHOW, Σάββατο 7 Μαρτίου, Ρομάντσο, Αναξαγόρα 3-5,
Οι πόρτες ανοίγουν στις 00.00.

https://www.facebook.com/events/963752820309591

Απόδοση στα ελληνικά: Μαρίνα Πετρίδου