Ο Alex από την Pi Electronics (π) είχε έναν μικρό διάλογο με την Christie και τον Rich από τους Orphx, πριν την παρθενική τους εμφάνιση στην Ελλάδα, απόψε στο Temple.

 

Θα έχετε δώσει αρκετές συνεντεύξεις στα Αγγλικά όπου αναφέρουν τα βασικά περί των Orphx, αλλά όχι στα Ελληνικά. Θα θέλατε να μας πείτε για το όνομα του πρότζεκτ και από πού πηγάζει;

Rich: Το όνομα Orphx προέρχεται από τους Ορφικούς, τους οπαδούς του Ορφισμού – μιας θρησκευτικής τάσης που κάνει την εμφάνιση της ως οργανωμένο κίνημα τον 6ο αι. π.χ. στην αρχαία Ελλάδα όπου λάτρευε τον προφήτη-μουσικό, Ορφέα. Μας κέντριζαν το ενδιαφέρον τα Ορφικά μυστήρια και η μυστικιστική γνώση τους, όπως επίσης και ο μύθος του Ορφέα με την κάθοδο και άνοδο του από τον κάτω κόσμο. Η δύναμη αυτής της μυθικής ιδεολογίας μας έμπνευσε. Ξεκινήσαμε τους Orphx με τρία μέλη, με τον Aron West, ο οποίος μας πρότεινε το κόνσεπτ με τα Ορφικά.

 

 

Η ιστορία των Orphx ξεκινά στα μέσα της δεκαετίας του ’90 με τις πρώτες κυκλοφορίες σε κασέτα  (Xcreteria, Malignant Records), ενώ το 1999 έρχεται το πρώτο άλμπουμ σας στην HANDS. Πρέπει να υπάρχουν αρκετά πράγματα που άλλαξαν με την πάροδο των χρόνων. Ποιο είναι το πιο σημαντικό από αυτά που σας έρχεται πρώτο στο μυαλό;

Christie: Μέσα στα χρόνια που κάνουμε μουσική, τα όργανα που χρησιμποιούμε έχουν αλλάξει αισθητά. Συγκερκιμένα, τα προγράμματα για ηχογράφηση και παραγωγή μουσικής έχουν εξελειχθεί πάρα πολύ. Το αρχικό μας σετ απ αποτελούνταν από μια τετρακάναλη κονσόλα για ηχογραφήσεις και διάφορα πλήτρα, drum machines, μικρόφωνα, χειροποίητα όργανα και reel-to-reel μηχανές για παραγωγή ήχου. Όλα αυτά άλλαξαν όταν προγράμματα όπως το Master Tracks και το Cubase εμφανίστηκαν, γεγονός το οποίο είχε αντίκτυπο στον ήχο μας και τις λάιβ εμφανίσεις. Τα τελευταία δέκα χρόνια χρησιμοποιούμε το Ableton Live για ηχογραφήσεις και λάιβ, σε συνδιασμό με modular synthesizers και άλλές πηγές ήχου ώστε να διατηρήσουμε την αίσθηση της ζωντανής ερμηνείας των οργάνων που χρησιμοπούμε στις παραγωγές μας.

 

Πώς είναι να ταξιδεύετε, να παίζετε και να φτιάχνετε μουσική εδώ και 20 χρόνια;

Rich: Το προτζεκτ έχει περάσει διαφορετικές φάσεις. Τα performances ήταν πάντα αποτέλεσμα της συνεργασίας μας. Μας αρέσει ο αυτοσχεδιασμός και αυτό δουλεύει καλά με κάποιον που παίζεις μουσική για τόσα χρόνια. Οι περισότερες ηχογραφήσεις μας είναι και αυτές από κοινού, αν και από το 1998 μέχρι το 2008 το Orphx ήταν προσωπικό μου πρότζεκτ. Έτσι λοιπόν η συνεργασία μας αλλάζει και επαναπροσδιορίζεται προς νέες κατευθύνσεις συνεχώς. Έχουμε και κάποιες σόλο κυκλοφορίες και remixes, όπως η κυκλοφορία μου στην Αγγλική Surface, όπως επίσης υπαρχουν και συνεργασίες του καθενος μας με άλλους καλλιτέχνες.

 

Ο ήχος των Orphx έχει αλλάξει μέσα στα χρόνια, από πιο industrial σε πιο techno. Πού θα τοποθετούσατε αυτή την αλλαγή και για ποιους λόγους;

Rich: Όταν ξεκινήσαμε είχαμε σαν βασικές επιρροές μας την πρώιμη industrial μουσική και τον noise και death industrial ήχο των αρχών της δεκαετίας του ’90. Παράλληλα ακούγαμε και techno, γεγονός που άρχισε να μπαίνει σαν στοιχείο στην μουσική μας πολύ σύντομα. Αυτές οι επιρροές έγιναν πιο έντονες στα τέλη των ’00, όταν αρχίσαμε να δουλεύουμε με την Sonic Groove του Adam X. Προσπαθούμε να ενώσουμε αυτές τις industrial και techno επιρροές μας για πάνω από 20 χρόνια. Είμαστε επίσης εμπνευσμένοι από την ιστορία και την ιδεολογία των δυο αυτών μουσικών σχολών: την αντικουλτούρα του industrial και τον εκστατικό φουτουρισμό του techno – σε συνδυασμό με ουτοπικά και δυστοπικά στοιχεία, αλλά εδώ εννοούμε την σαφή δυστοπική “industrial” φάση).

 

 

Από την εντυπωσιακή δισκογραφία σας βλέπουμε πως κατά κύριο λόγο έχετε κυκλοφορήσει μουσική στις εταιρίες HANDS και Sonic Groove. Συνήθως επιλέγετε διαφορετικές μουσικές για να δώσετε στην κάθε εταιρία; Αν ναι με ποιά κριτήρια κάνετε αυτήν την επιλογή;

Christie: Συνήθως παράγουμε πιο dancefloor υλικό για την Sonic Groove και ποιο πειραματική ή έντονη/άγρια μουσική για την HANDS. Στο τελευταίο μας άλμπουμ το οποίο κυκλοφόρησε και στις δύο εταιρίες, προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε ένα ποιο ευρύ φάσμα προσεγγίσεων.

 

Η δισκογραφική Pi Electronics είχε φέτος μια κυκλοφορία από τον Justin K Broadrick, καθώς φιλοξένησε και ενα JK Flesh show κατά την παραμονή του Βρετανού θρύλου στην Αθήνα για τα Godflesh και ZONAL shows του Fraternity of Sound. Η Αθήνα γνώρισε από πιο κοντά την μουσική και τον καλλιτέχνη Justin K Broadrick, ενώ τώρα έχουμε το δικό σας ντεμπούτο στην Αθήνα. Πείτε μας για την συνεργασία σας με τον Justin, και τι να περιμένουμε από την συνεργασία σας μαζί του;

Rich: Με τον Justin συνεργαστήκαμε πρώτη φορά το 2016 στο Berlin Atonal. Ήταν μια πολύ καλή εμπειρία και είμαστε πολύ χαρούμενοι με το αποτέλεσμα. Αποφασίσαμε να συνεχίσουμε την συνεργασία μας και πέρυσι ξαναπαίξαμε στο Katharsis στο Amsterdam. Θα υπάρξουν και άλλες συναυλίες και ηχογραφήσεις στο μέλλον. Είναι υπέροχο να δουλεύουμε με τον Justin ο οποίος έχει απίστευτη δημιουργική δύναμη.

Christie: Οι διασταυρώσεις διαφορετικών ειδών μουσικής (ηλεκτρονικών και μη) φαίνεται να είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της εποχής μας, αν και πάντα αποτελούσε το άρμα της προοδευτικής δημιουργικότητας  και της εξέλιξης του ‘δέντρου’ των μουσικών ειδών. Ο ήχος των Orphx είναι ένα παράδειγμα διασταύρωσης αισθητικών επιρροών από techno, industrial, noise, IDM και EBM.

 

Βλέπετε και εσείς αυτές τις διασταυρώσεις μουσικής να είναι ικανές να συστήσουν τον ήχο της ερχόμενης δεκαετίας; Και ποιο βλέπετε σαν επόμενο ήχο να επικρατεί, μετά την μαζική διάδοση της industrial techno και το πρόσφατο hip του electro;

Rich: Ναι, ο συνδυασμός διαφορετικών μουσικών στυλ έχει εξελιχθεί με νέους και ενθουσιώδεις τρόπους στις μέρες μας. Είμαι σίγουρος πως αυτό θα συνεχίσει να συμβαίνει στα χρόνια που έρχονται, αλλά θα ήταν χαζό να προσπαθήσουμε να προβλέψουμε ποιες νέες μορφές θα αναδυθούν. Οι μόδες ‘πάνε και έρχονται’ και αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο σε μαζικές σκηνές όπως αυτή της techno. Η άνοδος της “industrial techno” τα τελευταία 10 χρόνια ήταν πολύ ευχάριστη για καλλιτέχνες σαν και εμάς, ή δισκογραφικές όπως η Sonic Groove που έχει δουλέψει για την δημιουργία αυτού του ήχου για πολύ καιρό. Πάντως αυτή η μόδα θα εξαφανιστεί σιγά-σιγά, όπως συμβαίνει με όλες τις μόδες.

Christie: Αυτά τα είδη μουσικών διασταυρώσεων βοηθούν στην εξέλιξη της μουσικής, κατι το οποίο είναι πολύ ενδιαφέρον.  Για εμάς, οι συνεργασίες με αλλούς καλλιτέχνες από άλλα μουσικά είδη μας δίνει εμπνευση για νέους ήχους και τρόπους να κάνουμε μουσική.

 

 

Αδιαμφισβήτητα, η rave κουλτούρα και ειδικότερα η techno μουσική έχουν ξεφύγει πλέον από τα πλαίσια των στοχευμένων μουσικών ακροατών και πιστών ακολούθων και εξαπλώνεται και σε αυτιά πιο ραδιοφωνικής αισθητικής. Ποια είναι η άποψή σας στο θέμα και κατά πόσο συναντάται κάτι τέτοιο στα shows σας;

Rich:Η techno έχει γίνει πιο δημοφιλής και έχει προσελκύσει περισσότερους ακροατές. Αλλά κατά κύριο λόγο, εμείς παίζουμε σε parties και festivals όπου οι διοργανωτές και οι φαν νοιάζονται πραγματικά για την μουσική.

Christie: Το κοινό που ανακαλύπτει τώρα αυτή την μουσική ποικίλει περισσότερο, είναι σίγουρα πιο νεανικό κοινό και αυτό είναι καλό. Όπως ανέφερε και ο Rich οι περισσότεροι άνθρωποι στα show μας συνήθως ενδιαφέρονται για έναν ήχο ο οποίος είναι πιο προκλητικός απο το εμπορικό techno.

 

Η μουσική σκηνή της Αθήνας είναι από τις πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες στην Ευρώπη. Παρόλα αυτά ακόμα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τις σκηνές τις Βόρειας Ευρώπης, όπως αυτές του Άμστερνταμ και του Βερολίνου. Τι περιμένετε από το πρώτο σας show στην Αθήνα και ποιες οι εντυπώσεις σας για την σκηνή;

Rich: Περιμένουμε να συναντήσουμε ένα σχετικά μικρό αλλά ενθουσιώδες κοινό. Αυτή την στιγμή βγαίνει πολύ ενδιαφέρουσα/συναρπαστική μουσική στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Αθήνα, οπότε μας ενδιαφέρει πολύ να δούμε την τοπική σκηνή. Και αγαπάμε την πόλη οπότε θα ήταν απολαυστικό να ξαναβρεθούμε εκεί.

Christie: Μας αρέσει να παίζουμε σε μικρότερα shows. Kάποια απο τα αγαπημένα μας shows είχαν μικρό αλλά ενθουσιώδες κοινό.

 

Όταν αναφερόμαστε στην μουσική σκηνή της Αθήνας σήμερα, υπάρχει πάντα και μια αναφορά στην πρόσφατη οικονομική κρίση και το πως επηρέασε νέους καλλιτέχνες και μουσικούς. Οι απόψεις είναι μοιρασμένες σχετικά με την φυγή στο εξωτερικό για περισσότερες ευκαιρίες, ή την παραμονή στην τοπική σκηνή και την επίμονη υποστήριξη της δημιουργικότητας με πηγή έμπνευσης τις δυσκολίες της καθημερινότητας. Ποια είναι η άποψή σας στο θέμα;

Rich:Έχουμε ακούσει για την οικονομική και πολιτική αστάθεια στην Ελλάδα. Αλλά δεν γνωρίζουμε αρκετά την κατάσταση ώστε να κάνουμε χρήσιμα σχόλια για αυτήν. Όμως φαίνεται πως αυτή την στιγμή παράγεται πολύ αξιόλογη μουσική στην Ελλάδα παρ’ όλη την αστάθεια (ή εξαιτίας της).

Έχoντας γεννηθεί και μεγαλώσει στην Αθήνα, αλλά με απουσία τα τελευταία 7 σχεδόν χρόνια στο εξωτερικό – πάντα έβλεπα την Αθήνα σαν μια πόλη στην οπόια όλα οι εκφάνσεις της ζωής εκεί μπορεί να αποβούν πολύ πολιτικοποιημένα: η underground κουλτούρα και πολιτικές κουλτούρες μπορουν να πορεύονται διπλα διπλα, ενώ αντίθετα η κοινωνική ανησυχία των διάφορων πολιτικών/πολιτιστικών ομάδων μπορεί να οδηγήσει σε αλληλοσυγκρουσεις, οι οποίες άλλες φορές βοηθούν και άλλες υπονομέυουν την δημιουργικότητα των εγχώριων καλλιτεχνών.

 

Ποια είναι η άποψή σας για το δίπολο μουσική – πολιτική; Θα πρέπει να είναι απόλυτα ξεχωριστά, ή να υπάρχει χώρος να συνυπάρξουν;

Rich: Έχω την τάση να βλέπω την πολιτική ως μέρος σχεδόν κάθε πτυχής της ζωής μας, αφού οι πολιτικές ιδεολογίες επηρεάζουν τον τρόπο που βλέπουμε και ενεργούμε μέσα σε αυτόν κόσμο. Μου αρέσει η τέχνη και η μουσική που ενθαρρύνει την κριτική σκέψη σε πολιτικά θέματα, αλλά όταν το μήνυμα γίνεται πολύ ισχυρό και δογματικό, κινδυνεύει να εξαφανίσει την κριτική της σκέψης και απλά να γίνει προπαγάνδα προς κάποια κατεύθυνση. Πιστεύω πως η τέχνη πρέπει να προκαλεί σκέψη και ενδεχομένως και δράση, αλλά δεν θα πρέπει σίγουρα να την υπαγορεύει. Με βάση όλα αυτά, θεωρώ ότι είναι λίγο αφελές όταν ορισμένοι καλλιτέχνες και μουσικοί λένε ότι το έργο τους δεν έχει καμία πολιτικοποίηση. Είναι αναπόφευκτο…

Christie: Υπάρχει σίγουρα ο χώρος που μουσική και πολιτική συνυπάρχουν. Αυτή πάντα ήταν η βάση της δημιουργίας πολλών διαφορετικών ειδών μουσικής. Μερικές φορές είναι αυτές οι δυσκολίες και οι συγκρούσεις που γεννουν ενα νέο ήχο.

 

Π36 w/ Orphx, ANFS, Kondaktor & 3.14, Σάββατο, 23 Ιουνίου, Temple Athens, Ιάκχου 17, 12 τα μεσάνυχτα με 8 το πρωί. Προπώληση 10 ευρώ, στην πόρτα 12 ευρώ.