Έφτασα στην πόρτα του Studio Vis Motrix γύρω στις 18:45. Κατέβηκα τα σκαλιά και στο γραφείο του με περίμενε ο Κωνσταντίνος Γεράρδος. «Χαίρετε, καλώς τον». Λίγα λεπτά αργότερα ο καφές είχε σερβιριστεί, άναψε το πρώτο τσιγάρο και του ζήτησα να πάμε στην αρχή.

«Ξεκίνησα τον χορό στην ηλικία των 11 χρόνων στην Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης στην Αθήνα. Διδάχθηκα από ανθρώπους, όπως η Πράτσικα, η Ζουζού η Νικολούδη, η Σοφία Σπυρατού, η Ντόρα Τσάτσου, η Ντένη Ευθυμίου, Η Μαραγκοπούλου, ο Γιάννης Μέτσης, και θεωρώ τον εαυτό μου πολύ τυχερό γι’ αυτό γιατί μου μάθανε πως ο χορός δεν είναι απλά άσκηση, αλλά μία τέχνη».

Και η αυθόρμητη απορία μου ήταν πώς βρέθηκε στην Θεσσαλονίκη. «Ήρθα το ΄89 όταν έδωσα οντισιόν για το Χοροθέατρο Θεσσαλονίκης, όπου με δέχθηκαν και για τα επόμενα 12 χρόνια συμμετείχα σε όλες τις παραγωγές του, αλλά και σε κάποιες θεατρικές του Κρατικού Βορείου Ελλάδος».

His body His workshop3

Και οι Vis Motrix;
Το 2001 αποφάσισα πως ήρθε η ώρα να φτιάξω την δική μου ομάδα και έτσι ιδρύονται οι Vis Motrix. Το 2004 εγκατασταθήκαμε στο studio στην οδό Αγνώστου Στρατιώτη 20 που βρισκόμαστε τώρα. Εδώ μέσα γίνονται οι πρόβες και η προετοιμασία των παραγωγών της ομάδας που στα χρόνια που υπάρχει, έχει μία συνεχή παρουσία με παραστάσεις στην πόλη, αλλά και σε φεστιβάλ εδώ και στο εξωτερικό. Στο studio οι χορευτές της ομάδας παραδίδουν και μαθήματα χορού. Σύγχρονος χορός, Partnering, Performance Lab, Τεχνική του συγχρόνου χορού και Contact Improvisation και κάθε δύο εβδομάδες φιλοξενούμε το Contact Improvisation Jam της Θεσσαλονίκης, το πιο μόνιμο Jam στην πόλη».

Δεν μπορώ να αποφύγω το απόλυτο κλισέ. Τι είναι ο χορός για σένα;
Μέσα από τον χορό γνώρισα εμένα και βρήκα τον τρόπο να εκφράζομαι, κάτι που έκανα δύσκολα με τον λόγο. Ο χορός είναι το μέσο με το οποίο μαθαίνω τη ζωή.

His body His workshop6

Μπορεί κάποιος να επιβιώνει χορεύοντας;
Οι συνθήκες σίγουρα είναι εναντίον. Και όχι μόνο για τους χορευτές. Ζούμε σε μία χώρα που οι τέχνες αντιμετωπίζονται ως χόμπι, δεν υπάρχει καμία σταθερότητα. Ο τρόπος για να τα βγάζω πέρα είναι να διδάσκω πάρα πολλές ώρες την εβδομάδα. μία συνθήκη απαραίτητη, η οποία όμως μου στερεί χρόνο από πρόβες με την ομάδα. Είναι αποσυγκεντρωτικό. Από την άλλη η διδασκαλία είναι εξίσου μεγάλη υπόθεση. Μου μαθαίνει συνεχώς νέα πράγματα, είναι η τροφή μου και αυτό ισορροπεί κάπως την κατάσταση.

Επιτρέπεις τα λάθη στη δουλειά σου; Στους συνεργάτες σου;
Τα λάθη είναι καλοδεχούμενα. Φυσικά ο στόχος σε κάθε δουλειά είναι ένα άρτιο αποτέλεσμα, αλλά τα λάθη είναι αυτά που μας βοηθάνε να φτάσουμε εκεί. Αυτό είναι κάτι που διέπει τη σκέψη μου γενικά. Οι ρωγμές στους ανθρώπους και στους καλλιτέχνες. Ειδικά οι χορευτές συνήθως προσπαθούν να τις κρύψουν, είναι πολύ πειθαρχημένοι καλλιτέχνες αλλά επειδή εκθέτουν το σώμα τους για να εκφραστούν, υπάρχει συνέχεια στο μυαλό τους η τεχνική αρτιότητα. Δεν λέω, ένα ωραίο σώμα με άρτια τεχνική θέλεις να το κοιτάς, αλλά όταν έρχονται στην επιφάνεια αυτές οι ρωγμές είναι που αρχίζει να γίνεται ενδιαφέρον, να αποκτά ζωή.

Ήταν σαν να με προκαλούσε να τον ρωτήσω αν αφήνει τις δικές του ρωγμές να φανούν. «Nαι, έτσι νομίζω τουλάχιστον».

His body His workshop2

Χρησιμοποιείς πολύ τον αυτοσχεδιασμό στην δουλειά σου. Μπορεί ο καθένας να αυτοσχεδιάσει;
Είναι στη φύση μας να αυτοσχεδιάζουμε. Αν μάθουμε να μην πηγαίνουμε κόντρα στην φύση μας τότε είναι πιο εύκολο. Άλλωστε ο αυτοσχεδιασμός δεν είναι κάτι που διδάσκεται. Το μόνο που προσπαθώ είναι να δίνω στους χορευτές τα εργαλεία που χρειάζονται για να αυτοσχεδιάζουν πιο ελεύθερα. Ο χώρος, ο χρόνος, η ένταση, η δυναμική, η ροή της κίνησης, εργαλεία που κι εγώ ανακάλυψα αυτοσχεδιάζοντας.

Contact Improvisation.
Το 1998 ήρθε στη Ελλάδα για να παρουσιάσει μία παράσταση ένας χορευτής από τον Καναδά, ο Daelik. Είχα την ευκαιρία και την τύχη να δω αυτή την παράσταση και εντυπωσιάστηκα από τα ντουέτα, ο τρόπος που ήταν χορογραφημένα. Η ροή τους, ο τρόπος που μπλεκόταν τα σώματα, το πόσο ανάλαφρα έμοιαζαν τα σώματα.
Όταν τελείωσε η παράσταση πήγα να τον συναντήσω, και τον ρώτησα για τα ντουέτα. Μου είπε πως χρησιμοποίησαν το Contact Improvisation για τα ντουέτα, και αμέσως τον ρώτησα τι ήταν αυτό. Η απάντηση ήταν ότι βρεθήκαμε σε ένα studio για 3 ημέρες και μου έδειξε τα πρώτα βήματα. Αυτό ήταν μόνο η αρχή. Ακολούθησε μία περίοδος καθημερινής έντονης εξερεύνησης με την ομάδα. Σώματα που μαζί έψαχναν να βρούν που θα τους οδηγήσει αυτή η νέα μορφή χορού.
Και η εξερεύνηση συνεχίζεται και μέσα από τα μαθήματα πλέον, τα οποία μπορεί να παρακολουθήσει και κάποιος μη χορευτής καθώς το contact impro είναι ένας ήπιος χορός, που δεν χρειάζεται κάποια τεχνική. Ο ίδιος ο χορός σου μαθαίνει την τεχνική.

His body His workshop4

 Και το Contact Improvisation Jam.
Ξεκινήσαμε το 2007 φέρνοντας το Contact Imrovisation Jam στη Θεσσαλονίκη και συνεχίζουμε μέχρι σήμερα. Είναι ένα κάλεσμα, είναι η εκπλήρωση του ονείρου μου. Ξέρεις παλιά όταν με ρωτούσαν γιατί ασχολούμαι με τον χορό, έλεγα γιατί θέλω να κάνω τους ανθρώπους να χορεύουν. Αυτό γίνεται στο Jam. Βρισκόμαστε στον ίδιο χώρο άνθρωποι και χορεύουμε μαζί, εκφραζόμαστε μαζί ελεύθερα.

Για ένα Σαββατοκύριακο οι BrainProducedMusic κάνουν guest editing στο site του ΓΚΡΕΚΑ.