Οι εκθέσεις ανέκαθεν αποτελούσαν έναν τόπο συνάντησης με ενδιαφέρουσες προοπτικές. Πέρα από τα εκθέματα που πας να θαυμάσεις, συνήθως έχεις και την δυνατότητα να γνωρίσεις αρκετό κόσμο με ενδιαφέρον. Κάπως έτσι σε μία έκθεση φωτογραφίας πριν από καιρό συναντήθηκα με τον Δημήτρη Μαρίνη. Το στυλάκι του με παρέπεμψε αμέσως σε κιθαρίστα metal μπάντας (τελικά αποδείχτηκε ότι έπαιζε πλήκτρα), σε φωτογραφίσεις συναυλιών και γενικότερα σε κάπως πιο «εναλλακτικά» μονοπάτια. Όταν μου είπε ότι ασχολείται κυρίως με τη φωτογραφία γάμου, ομολογώ ότι με εξέπληξε και ήθελα να μάθω περισσότερα για αυτόν. Κάπως έτσι κανονίσαμε να βρεθούμε στο studio του στα Άνω Πατήσια για να μου δείξει τη δουλειά του και να μου λύσει όλες τις απορίες.

IMG_9456

Πώς ασχολήθηκες με τη φωτογραφία; Και τι ήταν αυτό που σου κέντρισε το ενδιαφέρον στις φωτογραφίες γάμου;
Πέρασα τυχαία στο ΤΕΙ Φωτογραφίας, συγκεκριμένα ήταν η τρίτη μου επιλογή στις Πανελλήνιες. Δεν είχα σκεφτεί ποτέ να γίνω φωτογράφος, το δήλωσα κυρίως επειδή είχε σχέδιο, το οποίο ήταν κάτι που μου άρεσε ανέκαθεν. Γενικά, δήλωσα σχολές με σχέδιο, π.χ αρχιτεκτονική, γραφιστική, συντήρηση και αποκατάσταση κτιρίων κλπ. Από το 2005 έως το 2009 δεν είχα ασχοληθεί καθόλου με τη φωτογραφία γάμου. Δούλευα κυρίως σαν βοηθός σε φωτογραφίσεις μόδας, αντικειμένων, καταλόγων και σε περιοδικά όπως το Drive.Ο γάμος ήρθε μετά το στρατό, το 2009, κυρίως για οικονομικούς λόγους για να είμαι ειλικρινής. Σε ένα σεμινάριο που είχα παρακολουθήσει γνώρισα τον Χρήστο Κουτσοτόλη που για εμένα είναι ένας από τους καλύτερους φωτογράφους γάμου στην Αθήνα. Δούλεψα μαζί του μέχρι το 2012 ως βοηθός του αρχικά και ήταν εκείνος που μου έδειξε πόσο ωραία είναι η φωτογραφία γάμου -εάν την δημιουργήσεις σωστά, αλλά, κυρίως, μου άλλαξε την νοοτροπία που είχα και πώς να την βλέπω πλέον σαν επάγγελμα.

Τι πιστεύεις για τον γάμο και πως τον αντιλαμβάνεσαι μέσα από τις εικόνες που δημιουργείς;
O γάμος σαν κοινωνική κατάσταση είναι πολύ υποβαθμισμένος στο μυαλό του κόσμου. Ο κόσμος παντρεύεται σχεδόν πάντα για τον λάθος λόγο και κάνει ό,τι κάνει για τον λάθος λόγο. Θέλει να κάνει εντύπωση, θέλει να κάνει υπερπαραγωγή. Θέλει να το κάνει όμως για τους συγγενείς, για τον θείο που ήρθε και πρέπει να φάει καλό φαγητό. Έχω δει και ελάχιστους γάμους που τα παιδιά παντρεύτηκαν γιατί όντως ήθελαν να παντρευτούν, πέρασαν πολύ ωραία, έκαναν έναν πολύ ωραίο γάμο. Εγώ συνήθως στους γάμους που πηγαίνω χαίρομαι μαζί τους, αν το ζευγάρι είναι χαρούμενο με βοηθάει και εμένα να μπω σε ένα καλύτερο mood και να βγάλω πιο ωραία πράγματα. Βλέπω, βέβαια, ότι οι πιο πολλοί το αντιμετωπίζουν σαν το θεαθήναι, να φανούν δηλαδή στον κόσμο. Βέβαια αν είναι συνεννοήσιμοι και ακούν αυτά που τους λες, βγαίνουν και πολύ ωραίες φωτογραφίες, μένουν όλοι ευχαριστημένοι και περνάω και εγώ καλύτερα στην πορεία και διασκεδάζω. Είναι πάρα πολύ αγχωτική δουλειά, μπορεί να σου τελειώσει η μπαταρία οπότε την έκατσες, μπορεί να τρακάρεις -που εμένα μου έχει τύχει και είχα πάει με το αμάξι τρακαρισμένο. Δεν μπορείς να είσαι άρρωστος, να μην έχεις διάθεση, πρέπει να είσαι εκεί να τους δώσεις ό,τι καλύτερο μπορείς, να τους βγάλεις χαρούμενους, να τους βοηθήσεις να ξεπεράσουν το stress τους, βλέπεις κάνουμε και τον ψυχολόγο κάποιες φορές, να χαλαρώσουν και να περάσουν όμορφα. Από την δική μας την πλευρά έτσι το βλέπουμε. Από την δική τους πλευρά τα παιδιά πρέπει να αρχίσουν να παντρεύονται γιατί αγαπιούνται και περνούν καλά και όχι γιατί θέλουν να κάνουν μια υπερπαραγωγή για τους άλλους.

IMG_9462

Έχεις αντιληφθεί περίεργες ματιές σε γάμους κυρίως λόγω του στυλ σου;
Η πρώτη μου επαφή με το ζευγάρι είναι πάντα με ένα πουκάμισο και ένα καλό παντελόνι, όχι απαραίτητα κουστούμι, και στην διάρκεια του γάμου πάω πάντα ντυμένος σαν να είμαι καλεσμένος. Από τη μία γιατί σέβομαι ότι εκεί πάω όντως και σαν καλεσμένος έτσι το νιώθω εγώ, και από την άλλη αντιλαμβάνομαι και ότι όταν βλέπεις ένα άνθρωπο με πολύ μελάνι επάνω του, στη χώρα που ζούμε δυστυχώς δεν χτυπάει ωραία σαν πρώτη εντύπωση, άσχετα αν ο άλλος δεν προσδιορίζεται από ό,τι έχει πάνω στο σώμα του. Από την στιγμή που κάνουμε την πρώτη επαφή, κάνουμε τη δουλειά και παίρνουν τα δείγματα και είναι πάντα ευχαριστημένοι, δεν τους νοιάζει και με το μαγιό να πάω από εκεί και πέρα. Αλλά η πρώτη μου επαφή είναι πάντα πιο προσεγμένη. Ακόμα και σε γάμους πολύ καλών μου φίλων που έχω πάει, πάω με σοβαρό ντύσιμο, γιατί εκεί είναι οι συγγενείς, οι φίλοι τους και πρέπει να δείξω κάτι καλύτερο. Δεν μου αρέσει που πρέπει να το κάνω, αλλά δεν το βλέπουν όλοι όπως το βλέπω εγώ.

Έχει υποβαθμιστεί η φωτογραφία γάμου και γενικότερα η φωτογραφία τα τελευταία χρόνια;
Πάρα πολύ! Βασικά, δεν έχει υποβαθμιστεί, έχει απομυθοποιηθεί. Είναι τόσο εύκολο να αγοράσεις καλές μηχανές και να κάνεις κάποια σεμινάρια η μόνος σου που πλέον έχει απομυθοποιηθεί το τραβάμε φωτογραφία. Ο κόσμος θεωρεί ότι είναι κάτι εύκολο. Και έτσι έχει υποβαθμιστεί και οικονομικά αφού από τη στιγμή που  δεν το θεωρούν κάτι δύσκολο δεν δέχονται να το πληρώσουν κιόλας. Δεν θεωρούν ότι χρειάζονται γνώσεις, μελέτη και ενημέρωση  για ότι νέο γίνεται στον χώρο μας. Έχουμε πολύ μεγάλο πρόβλημα να πληρωθούμε σωστά και στην ώρα μας ειδικά στο γάμο που είναι η μεγαλύτερη οικονομική απολαβή ενός φωτογράφου πλέον. Δεν μπορείς να ζητήσεις ένα-ενάμιση χιλιάρικο για γάμο, άσχετα αν τα υλικά σου είναι καλής ποιότητας οπότε έχεις και ένα ορισμένο κόστος. Ο κόσμος δεν το αντιλαμβάνεται, το έχει υποβαθμίσει στο μυαλό του .Υπάρχει βέβαια ένα ποσοστό 10-15% που όταν έρχεται στο studio αντιλαμβάνεται ότι είναι κάτι δύσκολο και ότι για να πάρει κάτι καλό πρέπει να πληρώσει κιόλας. Τα τελευταία πέντε χρόνια πάντως έχει υποβαθμιστεί πάρα πολύ και λόγο της κρίσης και λόγο του ότι ο κόσμος έχει πάθει overdose από φωτογραφίες γενικά και δικές του κυρίως. Παλιά έλεγες θα πάω σε ένα φωτογράφο να κάνω μια φωτογράφηση πλέον την κάνουν μόνοι τους.

IMG_9391 IMG_9408 IMG_9384

Μπορεί να υπάρξει τέχνη μέσα από μια εικόνα γάμου;
Ναι. Και υπάρχει. Η φωτογραφία γάμου είναι μια τέχνη από μόνη της. Βασικά είναι ένα υποείδος φωτογραφίας που συνδυάζει όλα τα υπόλοιπα είδη μαζί. Για να κάνεις καλή φωτογραφία γάμου πρέπει να ξέρεις μόδα, ρεπορτάζ, αρχιτεκτονική, food style, να ξέρεις να βγάζεις αντικείμενα, να έχεις κάνει καταλόγους, να είσαι πολύ καλός στην επεξεργασία και να έχεις πολύ καλά social skills για να μπορείς να επικοινωνείς με τον άλλον σωστά, να σε έχει εμπιστευτεί μέσα σε 4 λεπτά, να τον βάλεις να ποζάρει σωστά, να βρεις τα καλά του σημεία. Για εμένα είναι το πιο δύσκολο είδος φωτογραφίας γιατί πέρα από το ότι χρειάζεται όλες αυτές τις γνώσεις έχει και το πενταπλάσιο stress από οποιαδήποτε άλλη δουλειά. Επιπλέον, αφού περιλαμβάνει όλα τα είδη φωτογραφίας μαζί, δεν μπορεί να μην είναι τέχνη. Μπορείς να συγκρίνεις απλά φωτογραφίες συναδέλφων μου που κάνουν γάμο και δικές μου με οποιοδήποτε περιοδικό μόδας και να δεις ότι δεν έχουν μεγάλες διαφορές πλέον.

Θα πρότεινες σε νέους φωτογράφους να ασχοληθούν με την φωτογραφία γάμου που ενδεχομένως να την έχουν αποκλείσει από τις επιλογές τους;
Ναι! Σίγουρα! Μόνο υπό τον όρο να το κάνουν σωστά. Να φτιάξουν έναν όμορφο χώρο, να μπορεί ο πελάτης να έρθει να κουβεντιάσει, να αγαπήσουν την φωτογραφία γάμου όπως θα αγαπούσαν και τη μόδα γιατί είναι ένα παραπλήσιο επάγγελμα πάνω στην φωτογράφιση. Να μελετήσουν, να βλέπουν άλλους φωτογράφους, να κάνουν τα σεμινάρια τους, να ανεβάσουν το επάγγελμα πιο πάνω από όσο είναι. Να μην μείνουν στην νοοτροπία που έχουν βγαίνοντας από τη σχολή τους, ότι εμείς είμαστε μόνο καλλιτέχνες και τελείωσε. Πρέπει να μπορείς να είσαι δημιουργικός παντού. Αυτό είναι το μαγικό για εμένα σε μια φωτογράφιση γάμου. Μπαίνεις σε έναν χώρο που δεν έχεις ξαναδεί, με ανθρώπους που δεν έχεις ξαναδεί και μέσα σε 3 λεπτά πρέπει να γίνεις δημιουργικός και να δώσεις μια συνέχεια στο αποτέλεσμά σου, να είναι όλοι οι γάμοι σου καλοί. Αν ένα παιδί που βγαίνει τώρα από μία σχολή θέλει να μπει σε αυτό το παιχνίδι πρέπει μπει με αγάπη και μεράκι και όχι επειδή έχει λεφτά ή επειδή δεν έχει τίποτα άλλο να κάνει.

IMG_9446

www.dm-photo.gr

www.facebook.com/dmphotogr

www.facebook.com/Chaostargr

Φωτογραφίες-Κείμενο: Vanity Photo Mind-Κωστής Δραγγανάς